‘Zorg dat mensen het je gunnen’ – wintersportondernemer Guido Nijzink

Guido Nijzink (36) heeft het geluk dat hij van zijn hobby zijn werk heeft kunnen maken. In de winter organiseert zijn bedrijf MoFo off-piste snowboardreizen in Oostenrijk. In de zomer kun je bij MoFo kitesurflessen volgen. Hij vertelt Even Centraal hoe hij geld weet te verdienen met de dingen die hij het allerliefste doet.

Opmerkelijk genoeg doet Nijzink helemaal niets aan marketing. ‘Dat steek ik ook niet onder stoelen of banken: ik doe daar niet aan. Ik geloof dat je website goed gevonden moet worden en dat je het verder van mond-tot-mond reclame moet hebben. Dat is de beste reclame die er is.’

Klanten vanaf het eerste moment

Toen hij MoFo startte, had hij al een groot netwerk in de snowboardwereld. ‘Ik gaf al jaren les en toen mensen hoorden dat ik voor mezelf ging beginnen, wilden ze die lessen nog altijd bij mij volgen. Dus ik had vanaf het eerste moment klanten. Je moet ervoor zorgen dat mensen het je gunnen. Ik ben geen statische leraar, ik ben op de piste dezelfde persoon als buiten de piste. Mijn slogan is niet voor niets Riding with friends. De reizen die ik organiseer zijn amicaal en relaxed. Zeker 70 procent van mijn klanten komt het jaar erop weer terug.’

Bescheiden

Jezelf zijn is dus een bepalende factor voor succes, stelt Nijzink. ‘Mensen willen met mij snowboarden omdat ze mijn manier van lesgeven prettig vinden. Dat is heel belangrijk. Ik zorg voor een goede sfeer, ben toegankelijk en bescheiden. Men zegt wel eens dat brutalen de halve wereld hebben. Maar ik ben van mening dat bescheidenheid een zeer belangrijke eigenschap is voor ondernemers.’

Loyale klanten

Dat zijn klanten zeer loyaal zijn, blijkt wel uit een e-mail die hij onlangs ontving. ‘Een vaste klant mailde dat hij in januari wilde gaan snowboarden. Maar ik zat in die periode al volgeboekt. Hij vroeg of ik het erg zou vinden als hij bij een concurrent zou boeken. Natuurlijk vind ik dat niet erg. Maar het is mooi dat mensen mijn werk zo waarderen dat ze me dat soort e-mails sturen.’

Groot dromen

Om van je hobby een succesvolle onderneming te maken, moet je volgens Nijzink groots denken. ‘Je moet groot dromen, erin blijven geloven en doorzetten. Je krijgt heel vaak ‘nee’ te horen. Laat dat je niet demotiveren. En wanneer de dingen anders lopen dan gepland, moet je bereid zijn daar in mee te gaan. Ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat ik ooit een kitesurfschool zou runnen. Maar het liep zo. Ik was alle rotbaantjes in de zomerperiode beu. Dus ik heb een plan gemaakt, heb een lening aangevraagd en materiaal aangeschaft. In het eerste jaar had ik 50 cursisten. Inmiddels zijn dat er 300.’

Onzichtbare zorgen

Het is als ondernemer belangrijk regelmatig even stil te staan bij wat je allemaal bereikt hebt, vindt Nijzink. ‘Je moet af en toe stil staan bij waarom je doet wat je doet. Mijn werk ziet er voor de buitenwereld geweldig uit en dat is het ook. Mensen zien prachtige wintersportfoto’s voorbijkomen op social media. Maar wat ze niet zien is dat ik 7 dagen per de week, 24 uur per dag met mijn bedrijf bezig ben. En dat ook ik me soms zorgen maak of ik mijn huur wel kan betalen. Zelf vergeet je daardoor weleens wat je allemaal hebt. Daarom sta ik daar regelmatig even bij stil. Gisteren bijvoorbeeld. Ik had met een groep een berg beklommen. Zij stonden allemaal te stralen toen ze de top bereikt hadden en we hadden een prachtig uitzicht op het dal. Op dat soort momenten denk ik: dat heb ik toch mooi voor elkaar.’