Met samengeknepen billen de telefoon oppakken

Als je net als ik een nieuwe dienst in de markt probeert te zetten, dan moet je tijd besteden aan acquisitie. Dat betekent de telefoon oppakken en mensen bellen. Ik zal je eerlijk vertellen: ik ben hier geen kei in. Terwijl ik nota bene acquisitietrainingen heb gegeven in het verleden!

Het probleem zit ‘m hierin: als het om iemand anders gaat kan ik alles verkopen en krijg ik van alles gedaan. Maar als ik moet bellen om mezelf te verkopen, dan is het een heel ander verhaal.

Wanneer ik iemand moet bellen omdat ik zakelijk iets van hem of haar wil, dan voel ik me gespannen. Die telefoontjes pleeg ik soms met samengeknepen billen. Dat komt omdat ik, net als veel andere mensen, soms onzeker ben. Extern voorzitterschap is nog een onbekende dienst, dat maakt het moeilijk verkoopbaar. Mensen denken dat ze zelf prima in staat zijn om vergaderingen en bijeenkomsten te leiden en zien nog onvoldoende in hoeveel meerwaarde een externe voorzitter heeft. Het is nu nog ‘missie-werk’ en daar zit niet iedereen op te wachten.

Goede kleding

Inmiddels heb ik een manier gevonden om op een zelfverzekerde manier deze gesprekken te voeren. Ik zorg ervoor dat ik in een opgeruimde omgeving zit, dat ik goede kleding en stoere schoenen aan heb en dat ik er verzorgd uitzie. Als ik me goed voel hoort degene aan de andere kant van de lijn dat aan mijn stem. Daarnaast zorg ik er voor dat ik met een glimlach bel. En wat denk je? De mensen die ik bel reageren altijd positief.

Bellen naar bekende voorzitters

Op dit moment ben ik nog niet bezig met koude acquisitie. De telefoontjes die ik pleeg zijn voornamelijk naar bekende voorzitters, bijvoorbeeld uit de politiek. Ik bel ze om een afspraak te maken en met hen over goed voorzitterschap te praten. Van het een komt vaak het ander en zo breid ik mijn netwerk en mijn gedachtegoed uit.

Bellen is beter

Een gesprek goed beginnen doe je door to the point te zijn. Ik leg uit wie ik ben en wat ik kom vragen. Ik merk dat voorzitters het heel leuk vinden om over zichzelf te praten en hun ervaringen met anderen te delen. Ze vinden het leuk dat je belt in plaats van e-mailt. Veel mensen kiezen voor dat laatste, want mailen is lekker veilig. Je onderscheidt jezelf dus door de telefoon op te pakken.

Eerlijke feedback

Als je een telefoongesprek voert met iemand waar je iets van wilt dan moet je die ander laten praten. Zo verkrijg je meer kennis over de persoon en kun je beter inspringen op zijn of haar behoefte. Op deze manier krijg je een kijkje in andermans leven en breng je een verbinding tot stand. Maar het moet niet doorslaan. Ik heb ooit een gesprek gehad met iemand die alleen maar over zichzelf praatte. Hij rondde af door te zeggen dat hij het een fijn gesprek vond. Ik had daar een andere mening over en heb hem daar feedback over gegeven. Hij waardeerde mijn eerlijkheid en dat leverde mij uiteindelijk een opdracht op. Dat is ook een manier om aan klanten te komen.