‘Een mislukking is niet erg, als je daarna gewoon doorgaat’ – digitaal ondernemer Ate van der Meer

Ondernemer Ate van der Meer is sinds de jaren negentig actief met zijn bedrijf Snakeware, een bureau voor digitale media. Wat is zijn Gouden Tip?

Ergens in het pand van Snakeware hangt een vlag met het logo van een prachtig product erop: de Flashback. Het moest dé computerhit worden van het jaar 2000 en de grote doorbraak van het jonge Friese bedrijfje Snakeware.

‘Het was een geweldig product. Een alles-in-een computer voor de internetgeneratie, vergelijkbaar met de Commodore Amiga vroeger. Je kon het systeem gewoon aansluiten op je tv en er zat een muis en een toetsenbord bij’, vertelt Ate van der Meer. Hij ontwikkelde de Flashback samen met een investeerder. ‘We waren van mening dat dit hét product was waar de markt op zat te wachten.’

Voor de presentatie van het prototype was een zaaltje in het Hilton in Amsterdam gehuurd. ‘Wij kwamen uit Friesland en Amsterdam leek ons de perfecte plek om zo’n product te presenteren. Het paste helemaal in die tijd van de internethype.’ Om de presentatie helemaal professioneel aan te kleden werden er zelfs vlaggen gedrukt bij de Dokkumer Vlaggen Centrale.

Een grote desillusie…

De presentatie (bekijk de slides hier) liep uit op een grote desillusie. ‘Er kwam nauwelijks iemand op af en interesse voor het product was er al helemaal niet.’

Achteraf ziet Van der Meer wel wat er mis gegaan is. ‘Het product klopte wel, maar we wilden teveel zelf doen. Terwijl de markt waarschijnlijk dacht: wat is dat kleine bedrijfje nu helemaal? We hadden dus een professionele begeleider in de arm moeten nemen die ons had kunnen begeleiden naar de markt.’

‘Er was al veel geld in de ontwikkeling gaan zitten van de Flashback’, herinnert Van der Meer zich. ‘En na die presentatie moesten wij dus langs de geldschieter van het bedrijf om uit te leggen dat het project mislukt was.’

Geen uitbrander, maar een Gouden Tip

Van der Meer verwachtte een enorme uitbrander te krijgen. Maar in plaats daarvan kreeg hij een gouden tip. ‘Onze geldschieter was heel duidelijk: jammer maar we gaan gewoon door. Nu maar hard aan het werk om het geld terug te verdienen.’

Die wijze les heeft Van der Meer altijd onthouden. ‘Het leerde mij dat voor echte innovatie het ook nodig is om zo nu en dan gewoon op je bek te gaan. Dan moet je daarna niet bij de pakken neer gaan zitten, maar juist doorgaan. Juist dát is de essentie van ondernemen.’

De vlag in het pand van Snakeware is een blijvende herinnering aan die gouden tip.

Wil je weten hoe Ate van der Meer meegroeit met een veranderende markt? Lees dan ook zijn andere artikel.

Het product van Ate was goed, maar zijn aanpak niet. Zorg dat jouw ondernemingsplan beter aansluit op de markt. Lees de minigids ‘een ondernemingsplan opstellen’. Vul hier je gegevens in. Je ontvangt een link in je mail, waarmee je de minigids kunt downloaden.