Zet een prijs jouw bedrijf op de kaart?

Je wint een ondernemersprijs. Is het alleen een eer of levert het je écht wat op? En wat moet je er eigenlijk voor doen? Waarom Even Centraal blogger en modeontwerper Dorrith de Roode meedeed aan de ‘Freelancer of the Year Award’.

Hoe het begon …

‘Het is alweer even geleden. Oktober 2013. Ik ontving een mail met daarin de uitnodiging om mee te doen aan de FOTY – Freelancer of the Year – awards, een prijs voor freelancers. Ik voelde me vereerd. Al wist ik toen nog niet dat iedere zzp’er zichzelf kon opgeven om hieraan deel te nemen.’

Waarom ik meedeed …

‘Het prijzengeld was 50.000 euro. Ja, dat sprak me wel aan. Ik wilde maar een ding, de prijs, en dus dat geld winnen. Eindelijk geld om te investeren! En ook een kans om naam te maken in Nederland.’

Wat ik ervoor moest doen …

‘Ik heb alles uit de kast gehaald om stemmen te krijgen en de prijs te winnen. Eerst vooral via Facebook, later ook via Twitter en LinkedIn. Ik ben ook kort op de radio geweest, heb op Teletekst gestaan en heb twee keer een interview gehad in een krant. De wedstrijd werd vier maanden verlengd en er kwamen andere rondes bij. Ik heb tot 31-12-2013 gestreden, toen sloot ook de ronde van de publieksprijs die ik won, maar daarna was mijn motivatie om nog vier maanden door te gaan met mensen te vragen op mij te stemmen op. Het stemmen werven was een fulltime PR-job geworden. Overigens heel leerzaam, maar ik moest ook weer door met mijn werk als ontwerpster.’

Wat het mij opleverde …

‘Uiteindelijk ben ik derde geworden. Ik won wel de publieksprijs – met 3500 stemmen via de sociale netwerken – maar geen geldbedrag. De steun van mensen om mij heen was fantastisch en dat was een heel bijzonder gevoel. Ik kreeg tien kaartjes voor de Ziggodome. Heb daar genoten van leuke concerten, onder andere van Prince; wat een held! Maar dat geldbedrag als prijs was toch ook wel heel leuk geweest…’

En wat niet …

‘Zakelijk heeft de prijs mij niet zoveel opgeleverd. Ik heb veel publiciteit gehad, maar ik hield er niet direct klanten aan over. Het winnen van de prijs was een mooie ervaring en ik heb er toch wat van geleerd: ik heb mezelf aardig weten te verkopen, terwijl dat niet een van mijn sterkste punten was.’