Wat er niet in jouw ondernemingsplan mag ontbreken: klanten

Een ondernemingsplan is veel meer dan een middel om een lening te krijgen. Arno Brons werkt als senior consultant voor Voorzie, een initiatief van Avéro Achmea, en helpt ondernemers hun bedrijf succesvol te maken. Met name door een verandering in motivatie, leiderschap en marketing en social media. Hij legt uit welke punten niet mogen ontbreken.

Je schrijft een ondernemingsplan om de financiering rond te krijgen? Nee. Je schrijft een ondernemingsplan om vast te leggen wat het bestaansrecht is van jouw onderneming. Hoe concreter je dat beschrijft, hoe groter de kans dat jouw onderneming een succes wordt. Dat je daarmee gemakkelijker een lening kunt krijgen, is een logisch gevolg.

Naast het kostenplaatje en een SWOT-analyse behandel je in ieder geval de volgende vragen in het plan.

De basis: wat zijn jouw kernactiviteiten?

Wat is jouw business? Anders gezegd: welke dienstverlening lever je of welke producten produceer je?

Wat is je toegevoegde waarde?

Ik heb gemerkt dat ondernemers het een stuk lastiger vinden om hun toegevoegde waarde te benoemen. Dat komt doordat het hier niet om een feitelijke beschrijving gaat, maar vaak ook om gedrag of emotie. Een product is – tenzij het ontzettend innovatief is – niet altijd onderscheidend. Maar dat betekent niet dat jouw bedrijf het dan ook niet is. Lever bijvoorbeeld met service het verschil. Door een gastvrije ontvangst of een snelle afhandeling. Wat doe je anders dan andere bedrijven in jouw branche?

Wie zijn jouw belangrijkste klanten?

In het verlengde van de vraag hierboven: hoe kun je in de behoefte van jouw doelgroep voorzien? Een bedrijf als Nike heeft zo’n grote naam en zo’n divers aanbod dat het zich kan richten op de hele wereld. Maar dat geldt natuurlijk niet voor elk bedrijf. Om de vraag voor jouw bedrijf te kunnen beantwoorden, moet je nauwkeurig in kaart brengen wie jouw klant is: de leeftijdscategorie, de regio en wat dit betekent voor zijn of haar vraag. Hoe concreter, hoe beter. Hoe relevanter jouw bedrijfsactiviteiten zijn voor klanten.

Hoe bereik je klanten?

Vooropgesteld: je moet altijd een goed product of een goede dienst leveren, wat je business ook is. Maar met een goed product alleen trek je natuurlijk geen klanten. Stel, je bent een lokale ondernemer. Dan is lokale aanwezigheid en zichtbaarheid essentieel. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw organisatie aanpast aan de tijd. De manier waarop klanten zaken doen verandert: tegenwoordig willen ze direct geholpen worden wanneer het hen uitkomt.

Zo willen klanten die naar jouw telefoonwinkel komen niet een week wachten op een telefoon, terwijl ze er via internet dezelfde dag nog aan kunnen komen. Besef ook: jouw pand mag dan wel van 9.00 tot 17.00 uur open zijn, maar social media zoals Facebook werken 24/7. Hoe zorg je ervoor dat je jouw doelgroep ook in de avonduren bereikt?

Wat voor relatie wil je met klanten?

Eenmalige klanten zijn tegenwoordig net zo belangrijk als vaste klanten. Een ervaring, negatief of positief, kwam vroeger niet veel verder dan de huiskamer met visite. Maar een internetrecensie van nu bereikt al snel duizenden mensen. Investeer dus in een goede relatie met je klanten.

Wil jij weten hoe je een ondernemingsplan schrijft? Download dan de minigids ‘Het schrijven van een Ondernemingsplan’.

Naar de downloadpagina