Wat zou PR- en internetdeskundige Jennifer Delano doen?

‘Ga iets anders doen als je niet rond komt’

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf.

Niet iedereen kan ondernemer worden. Dat is de overtuiging van Jennifer Delano, PR- en internetdeskundige en zelf succesvol ondernemer. Te veel mensen denken ondernemer te zijn, maar verdienen te weinig. Delano: ‘Als je niet rondkomt, dan ben je geen ondernemer. Ga dan alsjeblieft wat anders doen.’

De 32-jarige Delano wilde succesvol zijn en dat kon in haar ogen alleen door ondernemer te worden. Naast wat niet-noemenswaardige bijbaantjes in haar studententijd heeft ze nooit ergens op de loonlijst gestaan. Ze runt inmiddels haar pr-bedrijf DelanoPR en komt regelmatig voorbij als internetdeskundige op radio en televisie.

Niet iedereen is ondernemer

Veel ondernemers moeten zich realiseren dat niet iedereen voor dit vak is geboren. ‘Ik ken genoeg mensen die zich ondernemer voelen, maar dat niet zijn. Ik ben ooit iemand tegengekomen die een website wilde maken voor een minuscule doelgroep. Hij dacht dat hij geld kon verdienen met

websiteviews. Ik heb letterlijk tegen hem gezegd: ‘Dit is geen businessmodel, ga alsjeblieft een baan zoeken’. In eerste instantie was hij woedend. Een jaar later vertelde hij me dat ik gelijk had en dat hij die website enkel wilde starten om zijn vrouw te pleasen.’

Praten met je buurman en buurvrouw

Je kunt alleen een succesvolle ondernemer worden als je doet wat je leuk vindt, aldus Delano. ‘En er zijn twee manieren om erachter te komen wat je leuk vindt: of je weet het al en kiest ervoor om die richting op te gaan óf je streept alles af wat je niet leuk vindt en kijkt wat er dan overblijft.’ Als je dat bedacht hebt en je zeker weet dat je een geboren ondernemer bent, moet je ervoor zorgen dat je gezien wordt. ‘Vertel iedereen wat je doet, wie je klanten zijn en welke successen je geboekt hebt. Dan gaat het lopen. Begin met wat er voor je neus ligt: praat met je buurman en je buurvrouw. Je weet nooit wie zij kennen. Je netwerk begint bij mensen die je kennen en die bereid zijn je te helpen.’

Practice what you preach

Een voor de hand liggende tip waar velen zich volgens Delano niet aan houden is: practise what you preach. ‘Ik zit in de pr, dus dan moet ik aan mijn klanten laten zien dat ik zelf ook in de publiciteit komt. Ik geef interviews, ben aanwezig op social media, blog wekelijks, schrijf gastblogs en ben regelmatig te horen en te zien op radio en televisie. Zorg ervoor dat jij als ondernemer bij jezelf voor elkaar krijgt wat je jouw klanten belooft.’

Er is altijd wel een persmoment te bedenken

Tenenkrommend vindt Delano succesvolle ondernemers met slechte pr. ‘Public relations is een vak. Journalisten worden gek van persberichten zonder nieuws. Bespaar jezelf daarom de moeite: laat persberichten door een professional schrijven. Mensen denken vaak dat ze niets nieuwswaardigs doen, terwijl je met een beetje onderzoek vaak wel vijf persmomenten kunt bedenken. Maar dat soort dingen zie je niet als je geen verstand hebt van pr.’

Investeer in je oude klanten

Als je op zoek bent naar meer werk, kun je volgens Delano beter investeren in oude klanten dan in nieuwe. ‘Het is makkelijker werk te krijgen van iemand die jou al kent dan van iemand die nog nooit met jou gewerkt heeft. Daarom is het goed om klanten te vriend te houden. Ik organiseer één keer per jaar iets leuks voor al mijn klanten. Zo heb ik een keer met een groep bloemen gemaakt van vilt. Het waren alleen maar mannen, dus je zou misschien niet verwachten dat dat een succes was. Maar iedereen heeft zich waanzinnig vermaakt. Als je iets creatiefs doet kun je ondertussen met elkaar praten en zo heb je al snel een gezellige avond. Het hoeft geen vermogen te kosten. Het zijn dit soort kleine dingen die je succesvol maken.’