‘Houd de focus’ – Mom-in-Balance Esther van Diepen

Esther van Diepen is als ondernemer de drijvende kracht achter haar bedrijf Mom in Balance dat vrouwen tijdens en na hun zwangerschap de mogelijkheid biedt vitaal te blijven. Welke Gouden Tip heeft zij voor haar mede-ondernemers?

‘Het idee voor Mom in Balance ontstond in New York. Wij woonden daar tijdelijk met het gezin en ik zag hoogzwangere vrouwen nog rondjes rennen in Central Park. In New York ben ik daarom direct begonnen met de ontwikkeling van een trainingsprogramma om (aanstaande) moeders fysiek en mentaal sterker te maken en meer energie te geven. Terug in Nederland ben ik in Amsterdam met het programma gestart. Inmiddels bieden we trainingen aan op 20 locaties in Nederland en zitten we in 8 landen wereldwijd.’

Veel tijd kwijt

‘Wat ik met Mom in Balance wilde gaan doen, was eigenlijk direct duidelijk. Het idee was ook redelijk afgebakend. Maar wanneer je bedrijf gaat groeien, komen er natuurlijk een heleboel nieuwe ideeën langs. In eerste instantie stond ik daar wel voor open. Daar ben ik ook teveel ondernemer voor natuurlijk. Maar het verkennen van zo’n idee kost tijd die je ook in de verbetering van je kernactiviteit zou kunnen stoppen. Er is nooit echt iets ‘mis’ gegaan, maar als we dan weer eens veel tijd hadden gestoken in het verkennen van een idee dat uiteindelijk toch weer in de prullenbak was beland, dacht ik toch: zonde van al de tijd die er in is gaan zitten.’

Een goed plan blijft sudderen

‘Voor sommige ideeën is je bedrijf soms ook gewoon nog niet klaar op dat moment. Een voorbeeld? Vijf jaar geleden ontstond het idee om ook bedrijven te gaan ondersteunen met sportprogramma’s voor het management en de werknemers. We hebben er toen naar gekeken en na enige tijd besloten om te plannen te laten liggen. Maar een goed plan blijft sudderen. En nu vinden we dat het bedrijf er wél klaar voor is en gaan we kijken of we het verder uit kunnen werken.’

Een goed team houdt me bij de les

‘Nieuwe plannen en ideeën zullen er altijd zijn. Maar inmiddels heb ik een team om me goed bij de les te houden. Dát heb ik er dus wel van geleerd. Om focus te houden op wat we doen, hebben we drie doelstellingen geformuleerd. We gaan voor kwaliteit, groei en innovatie. Daar moeten nieuwe ideeën dus ook aan voldoen. Past het niet in de doelstellingen? Dan gaan we er al niets eens meer naar kijken.’

‘Nieuwe projecten moeten zichzelf kunnen bedruipen. Het is heel gemakkelijk om ideeën te bedenken die op jouw kernactiviteit leunen maar eigenlijk zelf niets opleveren. Dat mag natuurlijk wel eventjes in de opstartfase, maar daarna moet het project zo snel mogelijk op eigen benen kunnen staan. Lukt dat niet? Dan moet je afscheid durven nemen.’

Mijn Gouden Tip: probeer focus te houden

‘Probeer focus te houden. Beter een idee dat rotsvast staat en uitgewerkt kan worden tot een succesvolle onderneming, dan een heleboel ideeën die afleiden van de kernactiviteit. Dwing jezelf tot die focus door te formuleren welke doelstellingen je nastreeft met je onderneming. Dan zie je snel genoeg of je tijd in een nieuw idee moet steken. Of juist niet.’

Heb jij ook een Gouden Tip of advies voor je mede-ondernemers? Deel je ervaring dan met ons!