Is Instagram ook zakelijk in te zetten? Ja!

Als jouw product of verhaal visueel aantrekkelijk is, liggen er kansen voor jou als ondernemer op Instagram. Ooit stond het bekend als een sociaal medium dat vooral jongeren aansprak, maar tegenwoordig weet ook een oudere doelgroep Instagram steeds beter te vinden. Wat kun jij als ondernemer met Instagram? Expert Eliane Roest heeft al vele ondernemingen en merken geholpen met hun Instagram-strategie. Zij geeft haar gouden tips aan Even Centraal.

Hoewel Instagram een groeiend sociaal medium is (meer dan 2,1 miljoen Nederlandse gebruikers in 2016), betekent het niet dat iedere ondernemer er iets uit kan halen. Instagram draait om foto’s en video’s en daarom is het alleen geschikt voor ondernemingen met een product of een verhaal dat het goed doet op beeld. Elaine Roest licht toe: “Als dat bij jou het geval is, dan is Instagram ‘the place to be’ en moet het deel uitmaken van jouw strategie. Als jouw specifieke doelgroep hierop te vinden is tenminste. Dat moet je onderzoeken voordat je met dit medium aan de slag gaat.”

Weet waar jouw doelgroep zit

Dat is de eerste stap bij het maken van een goede socialstrategie op Instagram. “Analyseer wat jouw doelgroep liket en waar je doelgroep zich mee bezighoudt. Als je de mensen uit jouw doelgroep gevonden hebt, moet je gaan bedenken wat zij graag willen zien en hoe jij jouw product of dienst daarin kunt verwerken. Ga het gesprek aan en wees sociaal.”

Wees sociaal

Een veelgemaakte fout is volgens Roest dat veel ondernemers alleen maar zenden. “Instagram is een sociaal medium, dus je moet je ook sociaal opstellen. Overlaad je volgers niet met jouw boodschap. Ga met ze in gesprek, wees sociaal en deel relevante artikelen of video’s.” Daarnaast moeten ondernemers zich realiseren dat zoveel mogelijk mensen bereiken niet het doel moet zijn. “Het gaat om het bereiken van de juiste mensen.”

Je social media-strategie

In je socialstrategie bepaal je ‘KPI’s’ (Key Performance Indicators). Dat zijn maatstaven waarmee je bepaalt wanneer je strategie geslaagd is. “Je strategie is bijvoorbeeld geslaagd wanneer je posts na 3 maanden 3.000 keer gezien zijn, of wanneer je na een halfjaar 10 keer meer volgers hebt gekregen. Kijk daarna met welke soort content jij jouw doelen gaat behalen en je socialposts eruit zouden moeten zien. Je stemt de tekst en beeld af op je doelgroep. Probeer dingen uit en stuur bij als dat nodig is.”

Wees authentiek

Je kunt jouw doelgroep alleen bereiken als je de juiste dingen deelt, benadrukt Roest. “Je moet mooie foto’s en video’s delen met een authentiek en oprecht verhaal erbij.” Daarnaast is het belangrijk dat je gebruikmaakt van hashtags die gebruikt en gezocht worden door jouw doelgroep. En zet je posts online op een tijdstip dat je doelgroep online is. “Dat is het belangrijkste. Echte trucs om succes te behalen zijn er niet.”

Adverteren

Ook adverteren is niet altijd de beste weg naar nieuwe klanten, vertelt ze. “Het is een goede manier om veel mensen te bereiken. Maar de ervaring leert dat je account er niet van gaat groeien en dat niet iedereen actie onderneemt naar aanleiding van een advertentie. Natuurlijk zijn er succesverhalen, maar het is geen garantie op succes. Op Instagram moet je gewoon je stinkende best doen, dat is de beste strategie. Veel succes!”

Meer weten over Eliane Roest? Kijk op haar site elianeroest.nl of natuurlijk op Instagram: Instagram.com/elianeroest

Wil je meer tips voor het gebruik van social media en internet voor je bedrijf? Vraag hier de minigids ‘Je bedrijf online profileren’ aan.