Start-ups: van goed idee naar bedrijf.

‘Met de juiste partijen heb je een enorme potentie om veel te bereiken’

Er helemaal voor gaan. Dat zit Job van de Kieft in het bloed. Door zijn deelname in 2005 aan de World Solar Challenge in Australië ontstond zijn passie voor duurzame mobiliteit. Nu is hij hard op weg om Nederland te veroveren. Met Scoozy, de Tesla onder de scootmobielen.

Job van de Kieft (34): ‘Theorie is mooi, maar de praktijk, daar gaat het om. Ervaringen opdoen, die je letterlijk verder brengen in het leven. Ik studeerde industrieel ontwerp aan de TU in Delft. Al tweemaal had Nederland de World Solar Challenge gewonnen. Ik wilde heel graag ook een keer meedoen. Toen dat mogelijk bleek, legde ik mijn studie een jaar stil. Ik werkte mee aan het ergonomische ontwerp en productie van Nuna3, onze zonnewagen. En ik was één van de coureurs. Een tocht van 3.000 km, dwars door de woestijn. We braken alle snelheidsrecords en wonnen als Nederlanders wéér. Een onvergetelijke ervaring.’

Voorzien in een specifieke mobiliteitsbehoefte

‘Ik besefte: met de juiste partijen heb je een enorme potentie om veel te bereiken. De volgende uitdaging was afstuderen bij Maarten de Bruijn, de ontwerper van de befaamde Spyker auto. Onze samenwerking leverde een volledig functioneel prototype voor 1-persoons elektrisch stadsvervoer op. Die werd onder de naam Qugo in productie genomen. Alleen miste ik de toegevoegde waarde voor de gebruiker. En dat bracht me tot een volgend project: een elektrisch voertuig ontwikkelen dat echt in een specifieke mobiliteitsbehoefte zou voorzien. Zo ontstond langzaam het idee voor wat later Scoozy zou gaan heten.’

Een móói elektrisch vervoermiddel

‘De markt van de scootmobiel staat al decennialang stil. De grote partijen richten zich op kostenoptimalisatie en niet op innovatie. Als start-up ligt daar je kans. Ik wist dat ik door mijn kennis, ervaring en netwerk – na mijn afstuderen ben ik bij TNO gaan werken – een vernieuwend product zou kunnen maken. Niet puur een hulpmiddel, maar vooral een móói elektrisch vervoermiddel. Door uitgebreid onderzoek – ik heb zelf een scootmobiel aangeschaft en interviewde veel gebruikers – inventariseerde ik de pijnpunten. Dat waren vooral het suffe imago, de angst om brokken te maken en de angst om onderweg met een lege accu te staan.’ 

Start-up: investeerders meekrijgen

‘Om een innovatief product te ontwikkelen en in de markt te zetten heb je meer nodig dan alleen verstand van technologie. Zien waar het naartoe kan gaan is belangrijk, net als geloofwaardigheid, de gunfactor en het vermogen om mensen mee te krijgen. Het opbouwen van een goed team is cruciaal. Met namen als het Nuon Solar Team en TNO Companies kan ik aankomen bij investeerders. Van 2 investeerders kregen we een intentieverklaring voor 7 ton, waarmee we nu een lening bij RVO hebben aangevraagd om de bouw van het prototype mee te bekostigen.’ 

Bevestiging is super

‘Naar verwachting is Scoozy nog voor 2018 te koop. Dit jaar onthullen we het concept. De pitch via LAB 55 bij Achmea resulteerde in het verder onderzoeken van een mogelijk partnerschap van Scoozy met Wagenplan, Eurocross en Centraal Beheer. De bevestiging die we krijgen is super: we zijn op de goede weg!’