6 manieren om klanten te vinden

Hoe graag je het ook zou willen, klanten komen doorgaans niet vanzelf aanwaaien. Als ondernemer moet je veel tijd in acquisitie steken om je bedrijf draaiende te houden. Maar hoe pak je dat aan? Op deze 6 manieren kun jij nieuwe klanten vinden.

1 – Onderschat je eigen netwerk niet

Misschien zijn er weinig mensen in jouw netwerk die van jouw product of dienst gebruik willen maken. Maar iedereen die jij kent heeft weer een eigen netwerk en daarbinnen bevinden zich mogelijk wel potentiële klanten. Zorg er daarom voor dat je iedereen die het maar wil horen vertelt wat je doet. Hoe meer mensen weten dat jij ergens expert in bent, hoe groter de kans dat ze jou zullen aanbevelen aan iemand uit hun netwerk. Ook een vader die je spreekt tijdens een hockeywedstrijd van je kinderen kan jou aan een nieuwe klant helpen, maar alleen als hij weet wat jij te bieden hebt. Schroom ook niet om je contacten een e-mail te sturen, waarin je uitlegt wat je doet. En waarin je aangeeft dat je altijd nieuwe klanten kunt gebruiken. Flink netwerken in je directe omgeving dus. Je weet nooit wat het op kan leveren!

2 – Maak gebruik van social media

Door social media in te zetten maak je jouw bedrijf zichtbaar. Gebruik je kanalen om met mensen in gesprek te gaan en jezelf neer te zetten als expert binnen jouw vakgebied. Ben je bijvoorbeeld ondernemerscoach? Kijk dan eens op Twitter of je tweets kunt vinden waarin ondernemers om advies vragen. Als jij dat advies kunt geven, creëer je goodwill en dat zou je zomaar een klant op kunnen leveren.

Gebruik LinkedIn om in contact te komen met mensen die je werk kunnen bezorgen. Zeker als je de zakelijke markt bedient is LinkedIn een geschikte manier om in gesprek te raken met de juiste mensen. Voeg ze niet zomaar toe, maar geef bij je connectieverzoek aan, waarom je graag connectie wilt maken. Of kijk of jullie een gezamenlijk contact hebben die jou aan de persoon in kwestie voor kan stellen.

3 – Geef gratis kennis weg

Om mensen zo ver te krijgen dat ze klant bij jou worden, moet je ze ervan overtuigen dat jij een kei bent in jouw vakgebied. Dat jij over veel kennis en kunde beschikt kun je laten zien door dat gratis weg te geven. Schrijf bijvoorbeeld een blog of maak een video waarin je uitleg geeft over iets binnen jouw vakgebied. Een simpel voorbeeld: je verkoopt schilderijen, vertel dan in een blog waar mensen op moeten letten bij de aanschaf van een schilderij. Deze informatie is voor hen relevant, dus je helpt ze hiermee. En je laat zien dat je verstand van zaken hebt.

4 – Zorg dat je gevonden wordt

Het maken van een website levert nog geen klanten op. Je moet ervoor zorgen dat jouw klanten deze website ook daadwerkelijk kunnen vinden. Dat doe je door zoekmachine-optimalisatie (SEO) toe te passen. Dit begint al bij het bouwen van de site. Jouw website moet technisch geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Zo moet hij snel laden en goed te indexeren zijn. Zorg ervoor dat je werkt met een webbouwer die hier verstand van heeft. Verder is de content die op jouw website staat van groot belang. Doe onderzoek naar zoekwoorden die bezoekers naar jouw pagina kunnen leiden, of laat dit onderzoek uitvoeren door een SEO-expert. Schrijf teksten waarin deze zoekwoorden voorkomen en gebruik hiervoor recente SEO-richtlijnen.

5 – Ga netwerken

Het aflopen van netwerkbijeenkomsten is voor veel ondernemers niet het leukste om te doen. Maar feit blijft dat je nieuwe contacten opdoet door te netwerken. Uit deze nieuwe contacten kan werk voortvloeien. Zoek een netwerkbijeenkomst die past bij jouw bedrijf en waag het er eens op. Als mensen jou al een keer ontmoet hebben zijn ze eerder geneigd je in te huren of aan te bevelen.

6 – Neem contact op met eerdere klanten

Pak de telefoon en bel klanten waar je eerder voor gewerkt hebt. Vraag hoe het met ze gaat, maar maak er vooral geen acquisitiegesprek van. Wees oprecht geïnteresseerd. Wellicht komt er iets ter sprake waar jij ze mee kunt helpen of zijn er mensen in hun omgeving die jouw product of dienst kunnen gebruiken. Het is veel makkelijker werk te krijgen van een oude klant, dan van iemand die je net hebt ontmoet. Jouw oude klanten weten wat je kunt. Als ze tevreden waren over jouw product of dienst zullen ze bereid zijn je opnieuw in te huren. Daarnaast kunnen ze je aanbevelen aan anderen, omdat ze uit eigen ervaring weten dat jij kwaliteit levert.

Ben jij benieuwd naar hoe jij als ondernemer je inkomen op peil kunt houden? Download onze minigids!

Naar de downloadpagina