‘Leg je verhaal vast in een concept’ – externe voorzitter Nathalie Vrancken

Al 14 jaar is Nathalie Vrancken ondernemer. Zij startte People & Change, een bedrijf dat mensen binnen organisaties begeleidt bij veranderingsprocessen. 3 jaar geleden zag zij een gat in de markt waar ze vol overtuiging insprong: extern voorzitterschap. Ze legde al haar werkzaamheden neer en besloot zichzelf in de markt te zetten als externe voorzitter. Dat betekende weer van voor af aan beginnen. De lessen die ze hierdoor als ondernemer heeft geleerd, deelt ze op Even Centraal.

De beslissing om haar werkzaamheden om te gooien, kwam niet zomaar. ‘Ik draaide een mooie omzet en de zaken gingen goed. Maar ik had geen vast concept, ik deed veel ‘hapsnap’. Doordat de structuur binnen organisaties verandert, onder andere door Het Nieuwe Werken, zag ik dat vergaderingen steeds belangrijker werden. Personeel werkt overal en nergens, teams worden zelfsturend en managers verdwijnen. Vergaderingen worden daardoor de enige momenten waarop er knopen kunnen worden doorgehakt en er aan een goede samenwerking kan worden gewerkt.’

Onpartijdige voorzitter

Doordat vergaderingen belangrijker werden, werd het voorzitterschap van die vergaderingen óók belangrijker. Vrancken zag dat het inzetten van een externe voorzitter meer effect had dan het inzetten van een interne voorzitter. ‘Een externe is onpartijdig en heeft geen tweede agenda. Zo kunnen er gemakkelijker belangrijke beslissingen worden genomen. Daarom besloot ik mezelf in de markt te zetten als externe voorzitter en ondernemers te informeren over het belang van goed voorzitterschap.’

Vertrouwen en lichamelijke balans

Doordat zij stopte met haar andere werkzaamheden, kelderde haar omzet. 3 jaar later moet zij nog altijd veel tijd, geld en energie investeren om van extern voorzitterschap een begrip te maken. ‘Het wordt nog niet zo goed opgepikt als ik had gehoopt. Maar als ondernemer moet je vertrouwen hebben. Het vinden van vertrouwen in jezelf heeft te maken met lichamelijke balans. Als ik enorm overgewicht zou hebben, zou ik letterlijk en figuurlijk minder wendbaar zijn. Een gezond lichaam is voor ondernemers erg belangrijk. Ik sport daarom regelmatig. Sterker nog, ik kom net uit de sportschool.’

Onthoud waarom je ondernemer bent geworden

Op momenten dat het tegenzit, helpt het Vrancken om te relativeren. ‘Natuurlijk moet je wel eens door een lastige tijd heen. Maar denk dan bijvoorbeeld eens aan de mensen die een oorlog hebben meegemaakt. Waar je als ondernemer soms doorheen moet, is daar nog geen fractie van. Voor de lastige momenten heb ik een kaartje gemaakt met dingen waar ik blij van word. Een boot in het zonlicht en een aantal uitspraken die voor mij belangrijk zijn. Dat zou ik andere ondernemers mee willen geven: maak een moodboard dat laat zien waarom je ondernemer bent geworden, daar kun je kracht uit putten.’

Zorg voor structuur

Ook structuur is voor ondernemers belangrijk, stelt Vrancken. ‘Ook op een dag dat je geen klanten hebt, moet je verzorgd achter je bureau gaan zitten. Met nette kleding, een verzorgd uiterlijk en schoenen aan. Alsof je op je werk zit. Om structuur te hebben, moet je er ook uitzien als een gestructureerd persoon.’

‘Leg je verhaal vast in een concept’

‘Daarnaast is je concept heel belangrijk. Ik vertelde al dat ik eerder niet echt met een concept werkte. Het is dus geen vereiste om succesvol te zijn, want dat was ik wel. Maar als je geen concept hebt, weten mensen niet waarom ze bij jou moeten zijn. In je concept leg je jouw verhaal vast: wat jij inbrengt op de markt en welke producten en diensten daarbij horen. Als je dat duidelijk uitdraagt, kan dat het ondernemen een stuk makkelijker maken.’

Social media

Daarnaast moeten ondernemers ook goed gebruik maken van social media, vindt Vrancken. Zelf heeft ze een Virtual Assistent, een persoonlijk assistent die op afstand voor haar werkt, die haar daarmee helpt. ‘Als je social media goed gebruikt, kan het jouw bedrijf even zichtbaar maken als Unilever. Unilever moet het immers met hetzelfde medium doen.’