Ondernemers onder elkaar - Martin Dieleman

‘Slim aanbod en goede prijzen dankzij marktonderzoek’

Martin Dieleman heeft samen met zijn vriendin een ontbijt-, lunch- en borrelbar. Tof Koekie richt zich speciaal op ouders met jonge kinderen. Maar wat doe je met je zaak op momenten dat ouders geen horeca bezoeken? “Door marktonderzoek vonden we extra activiteiten om onze omzet te vergroten.”

Samen met zijn vriendin en twee jonge kinderen woont ondernemer Martin Dieleman in Den Bosch. Wat zij daar misten was een leuke horecazaak waar je met kleine kinderen (en kinderwagens!) goed terecht kunt. Daarom openden ze een kindvriendelijke bar: Tof Koekie. Maar hoe weet je of zo’n idee rendabel is? “We zijn begonnen met een marktonderzoek”, vertelt Martin. “Daaruit bleek dat mensen met kinderen vooral horeca bezoeken in de ochtend, en rond de lunch. Om onze omzet te vergroten in de middag, bieden we daarom ook kinderfeestjes en borrels aan.”

Tarieven bepalen best lastig

Zonder ervaring in de horeca vond Martin het best lastig om goede tarieven te bepalen. “Ook daarvoor hebben we onderzoek gedaan en gekeken naar de prijzen van andere horeca in de buurt.” Tof Koekie koos voor prijzen die net lager waren dan bij andere cafés. “We zijn zo niet de duurste, met voordelige tarieven voor ouders. Maar wel prijzen om nog steeds een goede omzet te draaien.”

Download onze Horeca Kengetallen als handig hulpje bij het bepalen van je tarief of het inschatten van personeelskosten.

Naar de downloadpagina