Ondernemer

(Opnieuw) beginnen bij je warme netwerk

Mijn bedrijf liep erg goed. Ik had een netwerk en klanten kwamen als het ware vanzelf. Maar ik besefte me dat ik als coach en verandermanager erg veel hapsnap-klussen deed. Ik was te afhankelijk van anderen en dat maakt kwetsbaar.

Ik ben me toen vooral gaan focussen op extern voorzitterschap. Dat is een dienst die nog vrij onbekend is in Nederland en daarom ook lastig om naar buiten te brengen: als externe voorzitter word je ingehuurd om bijeenkomsten en vergaderingen binnen organisaties in goede banen te leiden. Omdat dit mijn volle aandacht kreeg, moest ik op zoek naar nieuwe klanten.

From scratch beginnen

Ik moest dus weer from scratch beginnen. Ik wijdde me nu helemaal aan het externe voorzitterschap. Nu ik afscheid had genomen van mijn goedlopende bedrijf moest ik een succes zien te maken van mezelf als externe voorzitter. Ik ging van alles doen: een boek schrijven over extern voorzitterschap, mijn website bouwen, allerlei ondersteunende werkzaamheden voor mijn bedrijf. Maar ik deed te weinig wat mij daadwerkelijk klanten opleverde. Ik werkte met een boogje om potentiële klanten heen. Misschien was dat vluchtgedrag, ik hou er niet van met mezelf te moeten leuren.

‘Mag ik je een keer bellen?’

Hierdoor heb ik mij een tijd niet vertoond bij mijn oude klanten. Zij wisten niet goed waar ik mee bezig was en zolang je niet zichtbaar bent, huren ze je ook niet in. De eerste stap die ik maakte om aan nieuwe klanten te komen was het benaderen van mijn oude en warme netwerk. Ik heb een e-mail gestuurd naar alle zakelijke contacten waar ik een warme band mee heb. Ik ben begonnen met een persoonlijke noot en heb uitgelegd waarom ik een tijdje van de markt was geweest. Ik vertelde ze over de cursussen die ik gevolgd heb en over mijn boek, om ze te laten zien dat ik niet stil heb gezeten. De e-mail sloot ik af met de vraag of ik ze eens een keer mocht bellen.

Niet leuren met mezelf

Zoals ik al zei hou ik er niet van om met mezelf te leuren. De e-mails die ik hen stuurde komen toch neer op de vraag: ‘Kunnen we weer samenwerken?’. Ik was enigszins verbaasd dat ik op alle mailtjes een positief antwoord kreeg. Ze vonden het leuk als ik ze zou bellen of ze belden mij uit zichzelf. Hiervan leerde ik dat mensen uit je netwerk bereid zijn je te helpen. Ik ben momenteel met iedereen in gesprek en ik heb goede hoop dat het me werk op gaat leveren.

Gebruik je netwerk

Zit jij om werk verlegen? In jouw netwerk zitten ook van die warme contacten: mensen die jij net iets beter kent en die jou ook goed kennen. Dit zijn contacten die je iets gunnen, dus schroom niet om ze aan te spreken. Zorg ervoor dat je altijd een persoonlijke noot in het contact legt, laat zien wat je wilt en kunt en sluit altijd af met de vraag of je ze mag bellen. Zo weet je ook gelijk of ze je e-mail helemaal gelezen hebben.

Het moet niet alleen maar over jou gaan

Als je eenmaal weer met deze mensen in gesprek raakt, zorg dan dat het gesprek aansluit bij de ander. Dat is mijn devies. Het moet niet alleen maar over jou gaan. Vraag je gesprekspartners om advies en laat ze hun verhaal vertellen. Dat klinkt misschien alsof je berekenend het gesprek in moet gaan, maar dat is niet de bedoeling. Een gesprek kan alleen een prettig gesprek worden als jij oprecht geïnteresseerd bent in de ander.

Raad van Advies

Wat ook een goede manier kan zijn om je bedrijf vooruit te helpen is het samenstellen van een Raad van Advies. Succesvolle ondernemers kunnen jouw bedrijf verder helpen. Daarnaast creëer je zo ambassadeurs van jouw bedrijf. Ik ga zelf een Raad van Advies samenstellen op het moment dat De Externe Voorzitter langer op weg is. Dan heb ik ook echt iets om aan ze te laten zien. Nu ga ik me eerst focussen op mijn warme netwerk, want er zijn nog genoeg mensen die ik nog geen mailtje heb gestuurd.

Waar kun je jouw bedrijf onder de aandacht brengen en wat moet je absoluut wél of niet tijdens een netwerkborrel doen? Lees het in onze gids  ‘Succesvol netwerken als ondernemer’.

Naar de downloadpagina