Zzp coach

Meest gemaakte ondernemersfout nummer 3: je waant je alwetend

Als ondernemerscoach zie ik veel dingen verkeerd gaan, die vrij gemakkelijk zijn op te lossen. Ik deel graag de top 3 meest gemaakte fouten én oplossingen. Zodat jij niet dezelfde fouten maakt. Vandaag fout nummer 3: je doet alsof je al weet wat jouw ‘bestseller’ gaat zijn.

Dat kun je dus nog niet weten als je het niet hebt uitgeprobeerd. Nee, echt niet. Ook al denk jij nu dat je idee briljant is. En ook al kun je je niet voorstellen dat mensen het NIET willen kopen! Want dat gebeurt soms toch. Hoe kom je er dan achter of iets werkt of niet? Eerst ga je vragen. Daarna ga je testen.

Er staan 3 vragen centraal

  • Voor wie is mijn dienst?
  • Wat is hun probleem?
  • Hoe los ik dat op?

Vaak hebben ondernemers wel in grote lijnen een doelgroep voor ogen. Vraag 1 heb je dus ongeveer wel scherp. Het is dan belangrijk dat je vraag 2 gaat stellen aan jouw doelgroep: ‘Wat is jouw grootste probleem?’. Je kunt dit bijvoorbeeld vragen aan huidige klanten (misschien hebben ze nog wel meer problemen). Als je een e-maillijst opbouwt, raad ik je aan de vraag te stellen in jouw welkomst-e-mail. Vraag ze om te replyen met hun nummer 1 struikelblok. De antwoorden geven je een goed beeld van waar jouw doelgroep mee zit. Misschien vragen ze wel om totáál iets anders dan dat je tot nu toe aanbood!

Wees flexibel

Misschien heb je wel een fantastisch product, maar zit jouw doelgroep met heel andere problemen. Of misschien kom je er wel achter dat je bij de verkeerde doelgroep zit. Dat de doelgroep dingen vraagt die jij niet kunt bieden. Eerder dit jaar hield ik een gratis uitdaging, een ‘challenge’ voor ondernemers. Daarin hielp ik ze in 21 dagen hun doelstelling te bereiken. Na afloop stelde ik de vraag: ‘Wat is jouw grootste struikelblok om jouw doelstellingen daadwerkelijk te behalen?’ Het antwoord? ‘Ik heb niet genoeg tijd.’ Daar kon ik wel wat mee. Ik zou er zelf niet opgekomen zijn hier een heel online programma over te schrijven, maar het is nu mijn bestverkochte programma. Vragen dus!

Test met verschillende ideeën

Heb je door met welk probleem jouw doelgroep zit? Dan stel je jezelf vraag 3: wat heb ik voor oplossing te bieden? Deze oplossing ga je verkopen. Vaak werkt het goed om verschillende programma’s te verkopen: voor ieder probleem een programma/workshop/lezing/standaard offerte.
Om het behapbaar te maken: kies in eerste instantie één probleem uit en ga daarmee aan de slag.

En onthoud: eerst verkopen dan ontwikkelen. Dus niet je hele workshop al uitwerken voordat je klanten hebt. Want dan ben je toch weer in fout nummer 3 gestapt.