Zzp coach

Veel gemaakte ondernemersfout: je bent niet specifiek genoeg

Als ondernemerscoach zie ik veel dingen fout gaan, die vrij gemakkelijk zijn op te lossen. Graag deel ik de top 3 meest gemaakte fouten door zzp’ers. Zodat jij niet dezelfde fouten maakt! Vandaag fout nummer 1: je dienst of doelgroep is niet specifiek genoeg benoemd.

Allereerst over het specificeren van jouw dienst of product. Ook ik trapte hier met open ogen in. Ik noemde mijn dienst ‘Coaching voor ondernemers’. Ik gaf VIP-coaching, workshops, skype calls. Voor iedere portemonnee wat wils. En toch kwam er geen hond op af.

Orde in de chaos

Niet zo gek. In de tekst op mijn website stond heus uitgelegd wát de coaching inhield. Maar een goede titel voor je dienst is essentieel: je moet 1 zin overbrengen wat jij voor klanten kunt betekenen. In plaats van ‘Coaching voor ondernemers’ noem ik mijn diensten nu dus anders. Meer resultaat in minder tijd – Get shit done bijvoorbeeld. Of: MBA voor ondernemers – Schep orde in de chaos.

3 producten

Het valt je misschien op dat ik meteen benoem wat het resultaat is van deelname. En dat is nu precies waar jouw klant ook naar op zoek is: wat levert deze investering mij concreet op?
Ga er maar eens voor zitten: probeer jouw huidige dienst op te splitsen in 3 producten. Waarin je meteen aangeeft wat het resultaat is als klanten dit bij jou kopen. Het is daarbij belangrijk dat je zo min mogelijk overlap hebt tussen de 3 producten. Alleen dan kun je ze gemakkelijk apart aanbieden.

Bied jij toch echt een totaalpakket aan? Dan maak je een overkoepelende titel (mét resultaat!) en benoem je in de tekst jouw 3 producten als bullets: dít ga je allemaal bereiken als je meedoet!

Benoem je doelgroep zo specifiek mogelijk

Het is zo moeilijk. Want totaal contra-intuïtief. Het voelt gek: mensen uitsluiten van jouw doelgroep. Want je wilt juist méér verkopen. En een omvangrijkere doelgroep betekent een grotere afzetmarkt.

Maar laat ik het uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel, jij hebt stressklachten. Je slaapt slecht, valt af, voelt je continu gehaast. Je zoekt hulp, want je wilt ervan af. Je hebt nu 2 websites gevonden. Allebei van coaches die therapie geven bij stressklachten. Coach 1 is helemaal gericht op stressklachten. De hele website is erop ingericht. Je vindt allerlei informatie en tips. Op website 2 zijn stressklachten slechts 1 van de mogelijkheden. Je kunt bij Coach 2 namelijk ook terecht voor relatieproblemen en assertiviteitsissues.

Wees nou eens eerlijk: bij wie zou je eerder in therapie gaan? Juist, bij Coach 1. Want al dan niet bewust ga je ervan uit dat deze coach meer expertise in huis heeft. Tenslotte: hij besteedt al zijn tijd aan stressklachten. Coach 2 moet de aandacht verdelen over meerdere probleemgebieden.

Zo kijken mensen ook naar jouw website/dienst. Oók als jij 100% zeker weet dat je in alle dingen die je aanbiedt even goed bent. Dat kan jij wel weten, maar het is heel moeilijk mensen daar op afstand van te overtuigen. Die tijd heb je bovendien niet. Kiezen dus.