Wat zou Sjon Sluys doen?

Een onderneming beginnen in een compleet andere branche

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

Al 15 jaar runt Sjon Sluys het internetbureau Sjonic. Afgelopen jaar besloot hij daarnaast in een compleet andere branche te gaan ondernemen. Hij richtte samen met compagnon Roland Zollinger LEUT op: een mobiele koffiebar waarbij klanten hun koffie via een app bestellen. Hoe pakte hij dat aan?

Sluys kwam op het idee voor LEUT toen hij anderhalf jaar geleden met zijn gezin door Amerika reisde. ‘Er was daar een koffietentje waar je langs kon rijden en koffie af kon halen, een soort drive-through. Het werd niet gerund door een groot bedrijf, maar door een sympathieke zelfstandige ondernemer. We vonden dat een leuk momentje aan het begin van onze dag. Ik besprak dit met Roland en hij bleek ook ideeën te hebben voor een eigen koffiezaak. Zo ontwikkelden we samen LEUT.’

Gewoon begonnen
Zo’n 4 maanden geleden startte de mobiele koffiebar de verkoop. De omgebouwde brandweerwagen staat 6 ochtenden per week op een carpoolplaats bij IJsselstein. Via de app kunnen klanten op de minuut af aangeven wanneer ze willen dat hun koffie klaar staat. ‘We hebben vooraf geen uitgebreid plan opgesteld. We zijn gewoon begonnen en ontdekten gaandeweg waar je allemaal tegen aanloopt met een mobiele koffiebar. Zo hadden we de wagen neergezet en bedachten toen pas dat het ook kon regenen, waaien en vriezen. Daar moet je dan iets op verzinnen. Het is compleet anders dan het runnen van een internetbureau. Daar weet je elke dag wat je ongeveer te wachten staat. Hier is het steeds anders.’

Het gedrag van mensen veranderen
De LEUT-app is inmiddels door 650 mensen gedownload en er zijn zo’n 300 actieve gebruikers. ‘Dat gaat wel iets langzamer dan verwacht. We hadden ook niet verwacht dat de winter een topperiode zou zijn. Daarnaast hebben we nog niks gedaan aan adverteren. We willen een campagne starten in het voorjaar, als het weer beter wordt. We moeten het gedrag van mensen veranderen en dat is een flinke uitdaging. In plaats van thuis of bij de benzinepomp een kop koffie drinken, moet het in hun systeem komen dat ze onderweg naar hun werk bij ons een bakkie af kunnen halen.’

Evenementen en bedrijfsfeesten
Om LEUT kostendekkend te krijgen, moet er 500 euro per dag worden omgezet. Dat zijn zo’n 150 kopjes koffie. ‘Dat is zeker haalbaar, alleen zien we wel in dat dit nog niet de plek is waar we het grote geld gaan verdienen. Daarom verhuren we de wagen ook tijdens evenementen en bedrijfsfeesten. We zijn bezig een tweede koffiebar te bouwen, zodat we altijd inzetbaar zijn voor evenementen. Je kunt met 1 kar immers niet op 2 plekken tegelijk zijn. Binnenkort staan we 2 dagen op een beurs. We verdienen daar in 2 dagen wat we normaal in 3 weken omzetten. Zo verdien je je geld. De carpoolplaats zien we meer als een marketinglocatie.’

In goede banen
Toch wil Sluys over 5 jaar 10 mobiele koffiebars hebben op verschillende carpoolplekken in de regio. ‘Het mag dan langzamer gaan dan verwacht, we zijn ervan overtuigd dat het een succes kan worden. Voordat we een tweede locatie gaan zoeken, willen we dat het in IJsselstein helemaal goed loopt. Als we dit voorjaar starten met onze marketingcampagne, kan de vraag zo toenemen dat je de kopjes koffie niet op tijd klaar hebt. Dat moet je in goede banen kunnen leiden voor je naar een volgende locatie gaat kijken.’

Elkaar aanvullen
Bij het ondernemen in deze voor hem nieuwe branche heeft Sluys eigenlijk geen problemen ondervonden. ‘Je loopt wel tegen dingen aan, en die los je vervolgens op een creatieve manier op. Ik heb er bewust voor gekozen zelf niet het gezicht van de tent te worden. Dat zou verwarrend zijn voor de mensen die mij kennen van mijn internetbureau. We hebben een goede barista die ‘de vent in de tent’ is. Hij is het gezicht van LEUT en weet hoe hij met mensen om moet gaan. Ik houd me bezig met de klantbeleving en mijn compagnon is analytisch sterk en goed met cijfers. Doordat we elkaar zo goed aanvullen, kunnen we alles aan.’

Een overstap naar een nieuwe branche is risicovol, perk dit in met een goed ondernemersplan. In onze minigids ‘een ondernemingsplan opstellen’ leggen we je het uit. Vul hier je gegevens in. Je ontvangt een link in je mail, waarmee je de minigids kunt downloaden.