Dit zijn dé 6 tips om je onderneming te starten

Na het schrijven van jouw ondernemingsplan is het eindelijk zo ver: je gaat een onderneming starten. De strategie is bedacht, je hebt een concurrentieanalyse gedaan en de begroting is opgesteld. Misschien heb je zelfs al een kantoor- of bedrijfsruimte aangeschaft. Denk ook nog even hieraan:

1. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Het Handelregister van de Kamer van Koophandel (KvK) is bedoeld voor alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. Inschrijven voor dit register is verplicht en kan via de website van de KvK. Per rechtsvorm geldt een andere manier van inschrijven. Welke rechtsvorm voor jou van toepassing is, is al vermeld in het ondernemingsplan. Heb je dit nog niet gedaan? Ga hier dan snel achteraan of laat je adviseren. Na registratie van je bedrijf bij de KvK, gaat hiervan automatisch bericht naar de belastingdienst.

2. Een zakelijke rekening biedt voordelen

Het is niet verplicht om een zakelijke rekening te hebben. Die kost weliswaar meer dan een persoonlijke rekening, maar het is wel verstandig om er één te openen. Allereerst houd je zo zakelijke en privébetalingen gescheiden. Dat maakt de financiële situatie van je bedrijf overzichtelijk. Voor jou, je accountant of boekhouder én voor de belastingdienst. Verder biedt een zakelijke rekening meer mogelijkheden dan een privérekening. Zo is het bijvoorbeeld eenvoudiger om incasso’s in te stellen en te betalen met pin of iDEAL. En wil je een zakelijke creditcard aanvragen of een bedrijfslening afsluiten bij de bank? Dat kan alleen met een zakelijke rekening.

3. Regel de juiste verzekering(en) voor je bedrijf

Je hebt ongetwijfeld voor jezelf een aansprakelijkheidsverzekering. Weet dat deze alleen voor jou als particulier geldt en niet voor je bedrijf. Je particuliere verzekering en zakelijke verzekering staan los van elkaar. Sluit daarom een aparte verzekering voor het aansprakelijkheidsrisico dat je als ondernemer loopt. Daarnaast is het aan te raden om alle andere risico’s die je onderneming loopt in kaart te brengen. Denk hierbij aan risico’s zoals diefstal, ziekte, glasschade en transport. Maar je kunt ook problemen krijgen met een opdrachtgever of klant. Als je weet welke risico’s je loopt, kun je kijken welke je zelf wilt dragen. En welke je eventueel wilt verzekeren.

4. Doe je voordeel met technische ondersteuning

Er zijn speciale softwarepakketten voor onder andere boekhouding, logistiek, inkoop, belastingaangifte en salarisadministratie. Zaken hoef je daarmee niet handmatig bij te houden. Dat scheelt tijd en geld.

5. Zorg de eerste maanden voor een spaarpotje

In de opstartfase van je bedrijf maak je kosten. En al zijn de eerste klantcontracten getekend; betalingen worden vaak pas na enkele weken gedaan. Zorg daarom voor een financiële buffer om het verschil tussen kosten en inkomsten op te vangen. Een bedrag waarmee je in elk geval de eerste maanden kunt overbruggen.

6. Extra tip: netwerken

Om aan klanten te komen is het belangrijk om te netwerken. Laat weten dat jouw onderneming er is, en vertel mensen wat je te bieden hebt. Dat kan bij netwerkborrels, ondernemingsbijeenkomsten of belangenverenigingen. Maar ook online. Maak een eigen website, zodat mensen jouw onderneming kunnen vinden.

Meer tips over starten met jouw onderneming? Download de minigids ‘Jouw eerste jaar als ondernemer’
Naar de downloadpagina