Start-ups: van goed idee naar bedrijf

‘Onze valkuil was een te brede doelgroep’

Toen Rutger Teunissen zijn eerste bedrijf had verkocht, wilde hij zich laten adviseren door een fiscalist, notaris en accountant. De juiste personen vinden bleek lastig, net als het maken van een afspraak. Het bracht hem op het idee van een digitaal platform met reviews, online agenda en financieel advies via videochat. ‘Tijd is kostbaar.’

Rutger Teunissen, CEO van 24sessions: ‘Op internet prijzen kantoren en hun mensen zichzelf aan. Maar hoe weet je of iemand echt kundig is en jou perfect van dienst kan zijn? Zo kreeg ik bij mijn zoektocht – 3 jaar geleden – de ingeving van de reviews. Het bleek lastig om snel een afspraak te maken. Een receptie of callcenter vond ik hinderlijk. En ik vond het zonde van de tijd om vervolgens te moeten reizen naar zo’n adviseur. Mijn oplossing: online een expert boeken op het moment dat het jou het beste uitkomt en in je eigen omgeving – thuis of op je werk – met een webcam het daadwerkelijke gesprek voeren.’ 

Op zoek naar partners

‘Het plan stond even in de ijskast. Dat had te maken met de technologie. Voor het maken van de videochat-verbinding had je tot dan toe een softwarepakket nodig. Ik wilde wachten op WebRTC, waarmee data vanuit de browser wordt uitgewisseld, bij het bezoeken van een internetpagina. In 2014 was die mogelijkheid voldoende getest. Ik ben mijn idee toen verder gaan uitwerken en gaan toetsen bij banken en verzekeraars. Hoe stonden zij tegenover videochat-advies? De reacties waren positief. Daarna zocht ik naar de juiste partners voor mijn team, elk met hun eigen expertise. Ik vond hen op een bijeenkomst over WebRTC. Alex Bischop, de organisator van de bijeenkomst, vroeg ik als medeoprichter en CCO van 24sessions. En Konstatin Goncharuk, de spreker, als CTO.’ 

Het meest waardevolle advies: focus!

Niet lang daarna mochten Teunissen en zijn partners deelnemen aan Startup Bootcamp, een intensief trainingsprogramma van 3 maanden waarin ook Centraal Beheer participeert. Oud-ondernemers uit verschillenden sectoren zorgen voor een kleine financiering van de beginnende bedrijven, delen hun contacten, geven advies en houden je scherp. Teunissen: ‘Bij 24sessions, mijn 4e onderneming, ligt het ambitieniveau hoog. Veel investeringen ook. Dat maakt het spannender dan anders. Het meest waardevolle advies: focus! Onze valkuil was een te brede doelgroep. We namen bijvoorbeeld ook klanten uit de medische sector aan. Bij elke aanvraag stellen we onszelf nu de vraag: is dit onze kostbare tijd waard?’

Onze start-up is een blijvertje

‘We richten ons nu puur op bedrijven in financiële diensten. Zo kunnen klanten van Centraal Beheer via 24sessions terecht voor advies over lijfrente. Dat past goed bij ons. Bij ondernemen hoort risico’s durven nemen. Maar heel ver ben ik daarin nooit gegaan. Ik heb mezelf nooit in de schulden gestoken. Heb altijd een buffer gecreëerd. Na een onzekere start zit ons bedrijf nu in de lift. We hebben inmiddels 4 medewerkers aangenomen. Ik heb er alle vertrouwen in dat onze start-up een blijvertje is.’