‘Ken je klant door en door’ – Start-up coach Quintin Schevernels

Quintin Schevernels verkocht in 2014 augmented reality-bedrijf Layar. Hij is onder andere spreker, investeerder, coach, adviseur en auteur van het boek Suits & Hoodies. Zijn werkzaamheden voert hij uit onder de naam QSentie Ventures. Zoals alle succesvolle ondernemers heeft Schevernels gaandeweg geleerd wat een onderneming succesvol maakt. Zijn Gouden Tip deelt hij met Even Centraal.

Schevernels gelooft dat hij zo ver gekomen is, omdat hij een extreme focus heeft op de markt en op klanten. ‘Dat heb ik altijd al gehad, het zit van nature in mij. Ook toen ik nog in loondienst en werkte voor bedrijven zoals Randstad, was de klant altijd mijn focuspunt. Je moet je klant kennen, anders kom je niet ver.’

Praat met je klant

Een fout die veel ondernemers maken, is dat ze niet praten met hun klant. ‘Terwijl het eigenlijk zo simpel is. Ik werd laatst benaderd door twee verschillende start-ups met de vraag of ik ze wilde coachen. Toen ik met ze in gesprek ging, vroeg ik: ‘Bellen jullie je klanten wel eens?’ ‘Nee, eigenlijk niet’, was het antwoord. Ik heb ze op het hart gedrukt dat ze dat écht moesten gaan doen. En het ook daadwerkelijk zélf moeten doen. Ondernemers en managers zijn geneigd dat soort taken uit te besteden, bijvoorbeeld aan een stagiair. Maar als ondernemer ben jij degene die moet weten wat klanten vinden en willen. Bel ze, vraag ze hoe ze op je site terecht zijn gekomen, wat ze van jouw product of dienst vinden, waarom ze bij je gekocht hebben. Hetzelfde doe je bij klanten die bij je weggaan: vraag ze waarom. Niet zozeer om ze terug te winnen, maar om van ze te leren.’

Vragen, luisteren en doorvragen

De start-ups hebben allebei het advies opgevolgd. ‘Ze belden me een tijd later met de mededeling dat dit hun ogen ontzettend had geopend. Dat ze inzichten hadden gekregen over hun product en klanten die ze anders nooit zouden hebben gekregen. Ze waren dus erg dankbaar voor het advies. Een advies dat overigens zeker niet alleen voor start-ups geldt. Alle ondernemers, in welke fase dan ook, moeten praten met hun klanten. Het is een kwestie van vragen, luisteren en doorvragen.’

De start-up wereld is een groot bloedbad

Dat Schevernels start-ups benoemt in zijn voorbeeld is geen toeval. Zijn boek Suits & Hoodies, over het geheim van de succesvolle start-up, beschrijft zeven factoren die bepalend zijn voor succes. ‘Ik investeer in start-ups en ben dus een groot deel van mijn tijd met ze bezig. Ik zie dat veel start-ups verblind worden door succesverhalen zoals dat van Mark Zuckerberg (Facebook) of in Nederland Alexander Klöpping (Blendle). Veel jonge ondernemers denken: we starten gewoon en dan komt het wel goed. Maar zo werkt het niet, het overgrote deel van de start-ups faalt. De start-up wereld is dus eigenlijk een groot bloedbad. Je moet hard werken voor succes.’