Zelfstandig ondernemer

Zó krijg je een startend bedrijf op de rit

Je bedenkt een concept en start een bedrijf. Simpel toch? Maar zo’n bedrijf is niet altijd vanaf dag één succesvol. Op eigen kennis kom je er niet altijd. Soms kan een kleine tip het verschil maken. Je leert bijvoorbeeld dat je toch moet sleutelen aan je diensten. Bij modeontwerpster Dorrith de Roode werkte het.

‘Ik vervaardigde ooit mijn ontwerpen vanuit mijn zolderkamer en werkte mee aan evenementen en tentoonstellingen. Toen deed ik dat nog niet vanuit commercieel oogpunt en ik ontwierp geheel op eigen wijze. Toen ik mijn parttime baan had opgezegd en meer tijd ging doorbrengen in de atelierruimte van mijn zus en mij, veranderde dat.’

Ik moest ineens aan marketing en PR denken

‘Toen moest ik ineens ook aan marketing en PR denken. Ja, dat was enorm wennen. Opscheppen zit niet in me en ik houd er absoluut niet van om mezelf aan te prijzen. Ik wist ook niet goed hoe. Dat leer je niet aan de Kunstacademie. Ik vind het nog steeds erg moeilijk.’

Vraag ervaren ‘collega’s’ om advies

‘Voor een deel is het gewoon uitproberen. Maar het is zeker een goed idee je door anderen te laten adviseren en inspireren. Mijn zus Marlous en ik hebben een coachingstraject van de Gemeente Den Haag gevolgd. Ontzettend leerzaam! We kregen er goede tips van Sjaak Hullekes, een modeontwerper uit Arnhem, die op commercieel gebied verder is dan wij. Over hoe we ons werk richting de buitenwereld konden presenteren en verder uitwerken.’

Durf je concept te verbreden…

‘Door hem zijn we zelfs anders gaan ontwerpen. Marlous en ik werkten al samen aan hetzelfde label: Les Soeurs Rouges. Maar dat deden we gescheiden: ik nam het modeontwerp op me en Marlous de accessoires. Zij is ontzettend goed met kleur en materiaalcombinaties, ik in het bedenken van concepten en uitwerken van 2-D naar 3-D (van schets naar product). Sjaak vroeg ons waarom we dat niet combineerden. Eigenlijk een heel goed idee. We zijn gaan focussen op accessoires en maken deze nu samen. Mensen kopen toch minder snel mode in een hoger segment van een onbekende ontwerper dan een accessoire. Ons eerste gezamenlijke product is een tas in de vorm van een aap.’

…naar webshop en verkoop

We willen onze accessoires vooral via internet aanbieden om zo ook in het buitenland te kunnen verkopen (daar bevindt zich waarschijnlijk een grotere doelgroep). Een accessoire verkoop je zo net wat gemakkelijker dan mode. Want: het is belangrijk dat je een kledingstuk past en voelt, terwijl er bij accessoires niet gepast hoeft te worden. Onze webshop staat inmiddels 10 maanden online, maar is nog niet klaar. De nieuwe producten moeten nog gefotografeerd worden, maar ook dat brengt kosten met zich mee.’