‘Vertrouw niet blind op externen’ – internetondernemer Ben Woldring

Ben Woldring (30) startte op zijn dertiende de site bellen.com. Intussen heeft zijn bedrijf Bencom Group, waarmee hij een vergelijkingssite-imperium opbouwde, 25 medewerkers. Als beginnend ondernemer introduceerde hij op 14-jarige leeftijd ContractWizard. En daarbij beging hij zijn grootste businessblunder.

‘Het idee achter de ContractWizard was simpel: consumenten herinneren wanneer hun mobiele contract afliep. De wizard bestond uit een herinneringsmail met complete opzegbrief die je alleen maar hoefde in te vullen en op te sturen naar je provider. Nou, die wilden mensen wel, want op dag 1 hadden we al duizend aanmeldingen. Alleen hadden we één ding niet voorzien: van die duizend wilden honderd mensen de dag erna al een herinnering ontvangen. Dus moesten we gelijk aan de bak met ons verzendsysteem. En toen ging het gruwelijk mis.’

Abonnementsgegevens op straat

‘De eerste op de lijst ontving nog netjes de juiste gegevens, maar de tweede op de lijst kreeg door een fout in het systeem van onze externe webbouwer ook de gegevens van de eerste meegezonden en zo verder. Nummer honderd kreeg dus de gegevens van honderd man in zijn mailbox. Het mailprogramma had bij verzending van de opzegbrieven steeds een e-mailadres toegevoegd, in plaats van de mail aan een enkel adres te zenden. Met als gevolg dat veel privacy gevoelige informatie zoals naam- en adresgegevens, e-mailadres, het mobiele nummer en de abonnementsgegevens van de mobiele telefoon, letterlijk op straat lag.’

Mijn mailbox was ontploft

‘Ik had pas door wat er gebeurd was toen ik na school mijn mailbox opende. Die was letterlijk ontploft. De één dreigde naar de pers te stappen, de ander eiste een schadevergoeding of een gratis mobiel abonnement. En dan schrik je als 14-jarige ondernemer behoorlijk. Gelukkig kwam ik diezelfde dag toevallig in contact met een advocaat. Hij had gehoord wat me was overkomen en adviseerde me niet direct in te gaan op alle compensatieverzoeken. ‘Laat het even rusten’, zei hij. ‘En verras ze over een paar weken’. Een goede tip. Want niet alleen waren de gedupeerden oprecht blij met de VVV-bon van 100 gulden die ze enkele weken later ontvingen, ze waren het voorval eigenlijk ook  alweer vergeten. Door even te wachten was de woede weggezakt en kon ik weer met een schone lei beginnen.’

Ik vaar niet meer blindelings op externe partijen

‘Hoewel het dus allemaal goed is gekomen, was het wel een harde leerschool. Het leerde me dat je je niet gek moet laten maken als het even tegenzit. Ook vaar ik sinds dit incident niet meer blindelings op externe partijen, hoe gerenommeerd ook. De externe webbouwer die het verzendsysteem bouwde,  had deze niet door en door getest en ik vertrouwde teveel op zijn expertise. Dat is me letterlijk duur komen te staan, maar gebeurt me nu nooit meer.’

Heb jij ook een Gouden Tip die ondernemers moeten weten? Stuur ons een mail en zorg dat ook jouw verhaal op EvenCentraal komt te staan!