Zelfstandig ondernemer

Voor jezelf beginnen? Zó vind je klanten

Je begint voor jezelf. Gefeliciteerd! Maar hoe vind je klanten? Dorrith de Roode probeert ze op deze (voordelige) manieren te bereiken.

Klanten komen niet vanzelf

‘Toen ik was afgestudeerd aan de kunstacademie wist ik veel van mode, maar het ondernemen heb ik echt in de praktijk moeten leren. In het begin had ik vooral moeite met marketing en PR. Ik houd er niet zo van om mezelf te verkopen, maar het moet! Klanten komen natuurlijk niet vanzelf bij jou terecht.’

Social media als marketingmiddel

‘Het probleem is dat veel marketingmiddelen geld kosten. En dat heb ik niet. Daarom zet ik in op social media. Dat is de beste manier om zonder grote investering heel veel mensen te bereiken. Ook handig: als je jouw bericht promoot, kun je precies bepalen wie het te zien krijgen. Bij wie en bij hoeveel, dat hangt af van het bedrag dat je betaalt en de doelgroep die je selecteert. Zo kun je aangeven op welk geslacht, welke leeftijdsgroep en welke interesses jij je richt. Het is niet zo dat mensen zich direct aanmelden voor een cursus als ze een post zien. Tenminste, de meeste mensen niet. Maar je wordt wel direct zichtbaar.’

Mensen moeten aan je wennen

Mensen moesten en moeten wennen aan mijn diensten en producten. Er vertrouwd mee raken of zichzelf erin herkennen. Dat is met elk nieuw merk of product zo. Daar komt wederom veel geduld bij kijken als ondernemer. Hou vast aan je eigen principes, vormgeving en uitstraling. Dan gaan mensen je vanzelf onthouden en herkennen.’

Maak van jouw klanten ambassadeurs

‘Positieve ervaringen zijn de beste reclame. Nadat mensen zich eenmaal hebben aangemeld en mijn lessen hebben gevolgd, zijn ze niet meer weg te slaan! Dan begint de mond-tot-mond reclame. Dat gaat nu ook werken.’

‘Helaas zijn er ook klanten die stoppen met mijn lessen. In de meeste gevallen is de reden dat ze verhuizen naar een andere stad of een ander land. Maar dat hoeft niet het einde te zijn: het mooie is dat mijn diensten elkaar kunnen versterken. De mensen die bij mij op les komen, zijn meteen de doelgroep van mijn producten. Dus zelfs al verhuizen ze naar Australië of Canada, ze kunnen altijd een tas of sjaal bestellen via de webshop!’