Voys: van studentenkamer tot miljoenenbedrijf

Starterslessen van Mark Vletter, oprichter van Voys. Zijn bedrijf groeide in 10 jaar tijd uit tot één van de grootste zakelijke telecomproviders van het land. In deze blogreeks vertelt Mark over de opstart, groei en de sleutel tot zijn succes.

‘Na bijna 10 jaar is Voys de vierde zakelijke telecompartij van Nederland. Maar het voelt als gisteren dat ik bij de Kamer van Koophandel binnenliep om mijn bedrijf in te schrijven. Het was 2006. Een jaar nadat ik bij TNO de kans had gekregen mijn project op te starten. Maar nu wilde ik mijn eigen bedrijf beginnen.’

Denk doelgericht, niet middelgericht

‘Voys was toen nog de eerste online telecomprovider van Nederland. Ondernemen begint met een goed plan. Om me heen zie ik nog veel ondernemers die in producten denken. Een ondernemer die denkt in wasmachines verkopen, denkt verkeerd. Hij moet denken in hoe hij bijdraagt aan een concreet doel: hij stelt mensen in staat schone kleding te dragen. Als je daar continu mee bezig bent, dan blijf je relevant. Dan kom je niet in de problemen als een concurrent een ecologisch middel op de markt brengt dat veel beter werkt dan jouw wasmachine.’

Een goed plan hoeft niet direct rendabel te zijn

‘Alleen met toegevoegde waarde heeft een plan toekomst, zelfs als dat in eerste instantie misschien nog niet zo lijkt. Ik startte vanuit een piepkleine studeerkamer van 2 bij 3 meter. Het was in de tijd dat een start-up nog geen start-up heette. Onze technologie draaide op een server van vrienden van me, waarvoor ik € 200 per maand betaalde. Dat was direct mijn hele budget. Ik werkte samen met goedkope flexwerkers. Een meisje dat Nederlands studeerde schreef de teksten voor de folders. De huisstijl, de website; die zetten we allemaal zelf in elkaar.’

‘En financieel? In het eerste jaar draaiden we al € 47.000 omzet, maar daarvan hield ik zelf niets over. Sterker nog: in de eerste 3 jaar had ik geen tot nauwelijks inkomsten. Ik had het geluk dat mijn vrouw een goede baan had als jurist. Zij deed ook mijn administratie. Ik maakte bierviltjesberekeningen en wist ongeveer wat er binnenkwam en uitging. Met mijn boerenverstand kwam ik een eind, maar achteraf gezien is het een wonder dat ik de eerste jaren ben doorgekomen. Dat is niet mijn conclusie, maar die van de accountant die ik na vijf jaar toch maar besloot in te schakelen. Misschien had ik eerder over moeten stappen. Je moet doen waar je goed in bent en waarin je bent geïnteresseerd. Het bedrijfsplan kan ik je tot op de cent nauwkeurig schetsen, maar jaarrekeningen hebben mij nooit geïnteresseerd.’

Het draait allemaal om toegevoegde waarde

‘Wat ik probeer te zeggen, is dat je als starter jezelf altijd de vraag moet stellen: wat beteken ik voor mijn klanten? Dat vormt de basis van een goed concept en daar moet je al je investeringen om laten draaien. Als je dat doet, dan laat je die studeerkamer al snel achter je. En dan kun je verder denken. Inmiddels hebben we meer dan 30 medewerkers in dienst en ruim 4.000 tevreden klanten.’

Hoe Mark in 3 fases zijn Voys verder liet uitgroeien tot een miljoenenbedrijf? Dat lees je in zijn volgende blog.

Elk miljoenenbedrijf heeft een ondernemingsplan. Onze minigids ‘een ondernemingsplan opstellen’ vertelt je hier alles over. Vul hier je gegevens in. Je ontvangt een link in je mail, waarmee je de minigids kunt downloaden.