Zelfstandig ondernemer

Weinig investeringsruimte? Wees financieel creatief.

Je hebt geld nodig om jouw bedrijf te laten groeien, maar wat als juist dát er niet is? Modeontwerper en ondernemer Dorrith de Roode probeert er op deze manier toch te komen.

‘Het leven van een ontwerper gaat niet altijd over rozen. Mijn zus Marlous en ik hopen dat ons label snel aanslaat. Soms zit het mee – zo staat ons eerste ontwerp momenteel op de cover van een nieuw Haags magazine – maar vaak gaat het net wat trager dan je zelf wilt. Bij ons gaat het echt stapje voor stapje.’

Wat we ontwerpen én maken

‘De concepten van ons werk gaan vaak terug naar het jaar waarin onze oma is geboren: 1920. Waarom? Omdat we dat een fantastische stijlperiode vinden. Dit combineren we met verloren schatten van de stad waar we vandaan komen: Den Haag. Bijvoorbeeld de Koninklijke Zoölogisch-Botanische Tuin 1863-1943 op de hoek van de Benoordenhoutseweg waar nu het Provinciehuis en het gebouw van Rijkswaterstaat staan. Geschiedenis is onze grootste inspiratiebron. Tel daarbij op dat we graag letterlijk de grens over willen met ons werk, en dan heb je de reden waarom we hebben gekozen voor een Franse naam voor ons label: 200 jaar geleden werd er Frans gesproken tijdens het Franse regime in onze hofstad.’

Wat verkoop lastig maakt

‘Helaas verkopen ontwerpen zichzelf niet. We hebben een webshop, maar als we daar meer willen verkopen, zijn er ook professionele productbeelden nodig. Mensen kopen natuurlijk geen ontwerp dat ze niet goed kunnen zien. We hebben een korte cursus fotografie gevolgd om zelf onze producten op de foto te kunnen zetten, maar er ontbreken nog een aantal specifieke onderdelen als een bewerkingsprogramma, om de foto’s te kunnen realiseren. Dit heeft alles te maken met geld.’

Hoe we toch kunnen groeien

‘Ondertussen proberen we van alles uit en zijn we bezig met een serie sjaals en tassen. Maar om die te produceren, is óók geld nodig. Kortom: we moeten ook creatief denken in zakelijk opzicht. We richten ons nu bijvoorbeeld op crowdfunding, op een platform specifiek voor de creatieve sector: voordekunst.nl. Hopelijk komen we door donaties weer een stap verder.’

Wat we willen bereiken

‘Zodra onze eerste sample binnen is, kunnen we onderzoeken of er interesse is in de verkoop van onze producten in bijvoorbeeld museumshops. Dat lijkt ons gezien onze concepten een mooie plek om te verkopen naast onze webshop. Met onze Franse naam, die we niet voor niets gekozen hebben om de grens over te kunnen gaan, willen we ook graag eens richting de Zuiderburen  en zoeken naar mogelijkheden voor verkoop in België en Frankrijk. Een volgende stap waar we graag naartoe willen is dan ook deelnemen aan een beurs voor accessoires in Parijs.’