Je bedrijf verkopen? 8 tips!

Wil je niet verder met je bedrijf, maar lijkt het je wel mooi als de onderneming blijft bestaan? Dan is verkopen een optie. Hoe je dit aanpakt en waar je aan moet denken bij het verkopen van je bedrijf, daar helpen we je bij met deze 8 tips.

1. Stel als eerste de vraag: kan het verder zonder jou?
De eerste vraag die je jezelf moet stellen: kan het bedrijf wel voortbestaan zonder jou? Ben jij de dragende kracht en bezit jij alle kennis die nodig is om het bedrijf draaiende te houden? Dan is het waarschijnlijk niet verkoopbaar zonder dat jij in dienst blijft. Maar in veel gevallen zal het wél mogelijk zijn om de nieuwe eigenaar alles bij te brengen wat jij weet. Realiseer je dat hier veel tijd in kan gaan zitten.

2. Maak een duidelijke profielschets

Laat zien wat de meerwaarde van je bedrijf is. Zet duidelijk op papier wat jouw bedrijf interessant maakt voor potentiële kopers. Boek je mooie cijfers? Maak je een uniek product? Heeft jouw bedrijf bijzondere kennis in huis? Heb je een grote klantenkring? Zit het pand op een toplocatie? Al dit soort zaken kunnen jouw onderneming aantrekkelijk maken. Denk ook aan de sterke en zwakke kanten van je bedrijf en de winstverwachting voor de lange termijn.

Gebruik deze informatie om een profielschets op te stellen van jouw bedrijf. In deze schets vermeld je ook wat de bedrijfsactiviteiten zijn, waarom je de zaak van de hand doet en informatie over de regio waarin je actief bent. Ook geef je een beknopte weergave van de omzetcijfers.

3. Bepaal nauwkeurig de waarde van je bedrijf

Als je iets wilt verkopen, moet je weten wat het waard is. De waarde van een onderneming is niet 1-2-3 te bepalen. De waarde is afhankelijk van de financiële situatie, maar  ook met zaken als goodwill, inventaris, locatie, personeel en klantenbestand. De waarde van je bedrijf is dus niet alleen vast te stellen aan de hand van objectieve gegevens.

Hoe een prijs berekend wordt, verschilt per branche. Ga na wat in jouw branche gebruikelijk is. Kijk en vraag rond voor het bepalen van de prijs. Wat je uiteindelijk voor jouw bedrijf krijgt, is ook sterk afhankelijk van hoe goed je kunt onderhandelen. Wil je dit niet zelf doen, schakel dan een specialist in. Die kijkt voor de waarde naar meerdere factoren, zoals de omzet, de branche, en verplichtingen. Ook  van voorgaande jaren.

4. Weet wat je verkoopt

Als je een bv hebt, kun je je hele onderneming inclusief de rechtspersoon verkopen. Dit is niet het geval bij een eenmanszaak of vof. In die gevallen kun je alleen onderdelen van je bedrijf verkopen, zoals je inventaris, klantenbestand en pand.

5. Regel het goed voor je personeel

Heb je personeel in dienst? Dan neemt de nieuwe eigenaar hen in principe over. Hij mag de arbeidscontracten niet wijzigen en geen mensen ontslaan. Het personeel mag er natuurlijk zelf voor kiezen om niet mee te gaan naar de nieuwe eigenaar. Werknemers die dit besluit nemen, verliezen daardoor wel hun recht op WW.

6. Zorg dat je administratie op orde is

Zorg ervoor dat je je administratie op orde hebt, voordat je op zoek gaat naar een koper. Als geïnteresseerde partijen inzage willen in je cijfers, moet je ze dit kunnen geven.

7. En dan: vind een koper

Misschien heb je al een geschikte koper in je familie-, vrienden- of kennissenkring zitten. Is dit niet het geval? Kijk dan of brancheorganisaties je kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe eigenaar. Ook de Kamer van Koophandel kan je in contact brengen met de juiste partijen. En er zijn marktplaatsen waarop je jouw bedrijf te koop aan kunt bieden zoals Argus, bedrijventekoop of bedrijfsovernameplein.

8. Denk aan een juridisch adviseur

Er komt veel fiscale en juridische rompslomp kijken bij een bedrijfsovername. Neem daarom een goede adviseur in de hand als je jouw zaak gaat verkopen. Zo weet je zeker dat jij jouw onderneming voor de beste deal te koop zet.