Wat zou Bilder & De Clercq-oprichter Rogier Leopold doen?

Keihard werken, succesvol zijn en toch failliet gaan

Veel ondernemers storten zich vol overgave op hun bedrijf en draaien volle werkweken. Toch is dat geen garantie voor succes. Ondanks de succesverhalen gaat het veel ondernemers ook niet goed af. Zoals Rogier Leopold en zijn compagnon Diederik van Gelder, die in 2013 maaltijdenwinkel Bilder & De Clecq in Amsterdam begonnen.

Bilder & De Clercq kende een vliegende start en werd een begrip in Amsterdam en ver daarbuiten. Voor velen kwam het dan ook als een grote verrassing toen het ogenschijnlijk succesvolle bedrijf in september 2015 faillissement aan moest vragen. Rogier Leopold vertelt waar het mis ging.

Het concept voor Bilder & De Clercq ontstond doordat Leopolds vrouw in Duitsland een soortgelijk bedrijf was tegengekomen. ‘We waren enorm enthousiast over het concept en vielen zelf ook in de doelgroep: allebei een drukke baan en een kind. We liepen vaak gehaast en inspiratieloos door de supermarkt. Een winkel waar je geportioneerde verse ingrediënten voor makkelijke en lekkere maaltijden kon halen leek ons een uitkomst.’

Van businessplan naar ondernemerswedstrijd

Leopold vond in Diederik van Gelder een geschikte compagnon en samen schreven ze een businessplan. ‘Hoe verder we in dat proces kwamen, hoe enthousiaster we werden. Op een gegeven moment hebben we ons ingeschreven voor een ondernemerswedstrijd. Als de jury enthousiast zou zijn, dan zouden we de stap nemen om onze banen op te zeggen. We wonnen de wedstrijd niet, maar kregen enorm positieve feedback waar we veel mee konden. De keuze was gemaakt: Bilder & De Clercq moest er komen.’

Ultieme droom en grootste nachtmerrie

De opening van de eerste winkel, op de hoek van de Bilderdijkstraat en de De Clercqstraat in Amsterdam was een groot succes. ‘Die dag vergeet ik nooit meer. Het was mijn ultieme droom en mijn grootste nachtmerrie tegelijk. Het was zó druk dat onze koffieman met zweetparels op zijn voorhoofd als een bezetene koffie stond te maken. Halverwege de dag moesten we met spoed naar de groothandel om de winkel te bevoorraden, want alles raakte op. Aan het eind van de dag zag de zaak eruit als een Oost-Duitse supermarkt: alle schappen waren leeg.’

Het begin van het einde

Dit succes wisten Leopold en zijn compagnon vast te houden en al snel besloten ze een tweede winkel te openen aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Dat was het begin van het einde. ‘We hadden lang gezocht naar een pand in De Pijp dat groot genoeg was. Toen we dat eenmaal gevonden hadden, waren we iets te enthousiast. Om voldoende bezoekers te krijgen moesten onze winkels in de buurt van andere supermarkten gevestigd zijn. Zo weet je zeker dat je tijdens de boodschappen meegenomen wordt. Dat was bij deze locatie niet het geval. Toch dachten we: de Ceintuurbaan is een drukke straat, er zitten andere winkels die dezelfde doelgroep bedienen. En we dachten dat Bilder & De Clercq een winkel was waar mensen gericht naartoe zouden komen. We waren te naïef.’

Andere dynamiek

Na de opening leek ook deze tweede winkel een succes te worden, alleen na 3 maanden realiseerde Leopold zich dat er iets goed mis was. ‘De omzet zakte heel erg weg. De dynamiek op de Ceintuurbaan bleek heel anders dan bij onze winkel in Amsterdam-West. Het is een soort snelweg, waar mensen alleen doorheen komen om gehaast van A naar B te komen. Het ontbreken van een supermarkt in de buurt was een belangrijke factor. Mensen kwamen niet zomaar naar onze winkel.’

Onverwachts besluit

1,5 jaar na de opening besloten Leopold en zijn compagnon dat er geen andere optie was dan de winkel aan de Ceintuurbaan te sluiten. ‘Zo’n beslissing neem je niet zomaar. Een winkel openen is een enorme investering. Het voelde onnatuurlijk, omdat onze winkel in West het nog steeds hartstikke goed deed.’ Ondanks het succes van de eerste winkel, zorgde de sluiting van de zaak aan de Ceintuurbaan voor de ondergang van het bedrijf. ‘Een winkel sluiten doe je niet zonder kosten te maken. De aandeelhouders waren niet bereid de investeringen te doen die we nodig hadden om door te gaan. Dat besluit kwam voor ons zeer onverwachts. Opeens heb je geen keus meer en kun je niet anders dan het faillissement aanvragen.’

Door in dezelfde branche

Van Gelder was klaar met het bedrijf en wilde verder met andere dingen. ‘Maar ik kreeg er nog wel energie van’, vertelt Leopold. ‘Toen de nieuwe eigenaar van Bilder & De Clercq mij vroeg mee te helpen met de doorstart zag ik dat wel zitten. Al snel bleek dat ik een heel andere visie had op de toekomst dan zij. Daarom heb ik me teruggetrokken. Ik heb sinds kort weer een baan in loondienst. Ik ga het Belgische horecaconcept The Foodmaker uitrollen in Nederland. Dat zijn winkels waar je healthy fast food kunt halen: ontbijt, lunch en diner. Ik geniet van elke seconde.’

Leerzaam ondernemersverhaal

Naast zijn nieuwe baan is Leopold in te huren als spreker. ‘Laatst vertelden Diederik en ik ons ondernemersverhaal tijdens een event aan een zaal vol mensen. Het was muisstil en iedereen zat op het puntje van z’n stoel naar ons te luisteren. De meeste ondernemers die je op podia aantreft vertellen over hun successen. Ik kan vertellen hoe ik op mijn bek ben gegaan. Daar kunnen andere ondernemers veel meer van leren.’