Wat zou Aad Ouborg doen?

Je bedrijf verkopen of houden voor je kinderen?

Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen problemen aan. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes van jouw bedrijf. In deze serie vertellen ervaren en beginnende ondernemers hoe zij hiermee omgaan.

Aad Ouborg verkocht Babyliss in 1994 en zette een eigen merk in huishoudapparatuur op: Princess. Om zijn producten onder de aandacht te brengen werkte hij samen met Bekende Nederlanders. Hij organiseerde glamourevenementen rond zijn merk en daar kwamen altijd veel bekendheden en relaties op af. Hiermee wist hij veel media-aandacht te genereren en Princess werd al snel een begrip in Nederland.

Ouborg: ‘Princess stond helemaal niet te koop toen het bedrijf WMF langskwam en interesse toonde in het bedrijf. Ik was erg trots dat zij interesse in ons hadden. Dus ik ben gaan luisteren wat deze partij mijn bedrijf waard vond en te bieden had. Luisteren kost tenslotte helemaal niets. Zo kreeg ik wel steeds meer oren naar het verkopen van Princess Household Appliances.’

Op een avond kwam het moment waarop Ouborg definitief ja of nee moest zeggen tegen de geïnteresseerde koper. ‘Ik zat met mijn kinderen aan tafel en vroeg ze: “Wat moet ik doen? Moet ik Princess houden voor jullie of zal ik het verkopen?” Mijn zoon Tim zei toen: “Pap, als wij goed genoeg zijn, dan kunnen we zelf ook een bedrijf opzetten.” Dat gaf voor mij de doorslag. Ik herinnerde me hoe leuk ik het zelf ook had gevonden om vanaf nul te beginnen. Dus ik besloot Princess Household Appliances te verkopen.’

Het bedrijf in huishoudelijke apparaten verkocht Ouborg, maar hij behield wel de naam Princess om met zijn kinderen andere activiteiten te ontplooien. ‘Er zat 100 miljoen aan marketing in die naam. Dat zet je niet zomaar weer even op. Het is zo’n universele, internationale en vertrouwde naam, die kun je bijna overal voor gebruiken. Daarom besloot ik de naam te houden voor mijn kinderen. Zij gebruiken de naam nu onder andere voor Princess Sportsgear en Princess Traveller.’

Ouborg vindt het mooi dat 3 van zijn kinderen nu meedoen in het bedrijf. Zij zijn ieder verantwoordelijk voor een aparte tak van de Ouborg Groep. Zijn 2 jongste kinderen zijn nog te jong om in het bedrijf te stappen. ‘Maar mijn jongste vroeg laatst al bezorgd: “Is er nog wel iets dat ik zou kunnen doen in het bedrijf?” Als het zover is dan zorg ik daar wel voor.’

Wanneer iemand je benadert om je bedrijf te kopen, moet je volgens de serie-ondernemer goed luisteren. ‘Onderzoek hoe interessant het aanbod is en of de partij echt serieus is. Onderzoek ook wat je bedrijf waard is. Weet wat je verkoopt. En weet waar je heen gaat, bijvoorbeeld als je kinderen hebt die het bedrijf in zouden willen. Eigenlijk moet je als ondernemer altijd voorbereid zijn op een dergelijk aanbod.’