Ondernemers onder elkaar - Desirée Kuperus

‘Neem online reviews met een korreltje zout’

Desirée Kuperus heeft een franchise reisbureau. “Het stomste wat je kan doen als je in de reisbranche werkt, is de online reviews te serieus nemen. Er zijn zoveel beoordelingssites. Je ziet veel, je leest veel. Maar ze zijn niet met elkaar te vergelijken.

Desirée Kuperus is als franchisenemer eigenaar van The Travel Club uit Laren. Dat doet ze niet onverdienstelijk. Ze werd 2e bij de verkiezing van Beste Zelfstandige Reisadviseur 2012. De jury noemde vooral de creativiteit in de reisvoorstellen uitzonderlijk. Dat zijn toch belangrijke aspecten waarmee je als ‘offline’ reisbureau nog een streepje voor hebt op de reissites. De reisbranche speelt zich steeds meer op internet af. Dat geeft voor- en nadelen.

Nadelig zijn de beoordelingssites. Een valkuil is om deze sites te serieus te nemen. Het is vaak of de meningen wel relevant zijn voor een ander. “De buurvrouw kan super positief zijn over een hotel. Maar als de buurvrouw de hele dag op het strand wil liggen en je bent helemaal niet zo’n type, dan is het al een heel ander verhaal.”