New Business Development Manager

5 tips om klanten te winnen

Wat je maakt, probeer je te verkopen. Want je werkt voor jezelf. Daarom ben je zzp’er geworden. Maar hoe verkoop je jouw werk? Je begint vaak met je eigen kennissen. Toch komt er een moment dat je onbekenden gaat benaderen. Zzp’ers werven ook klanten op sociale media, bijvoorbeeld op LinkedIn. De meeste opdrachten van zzp’ers komen via-via binnen. Of van tussenpersonen, of marktplaatsen. Of door te netwerken. Zzpbarometer.nl heeft daar onderzoek naar gedaan. Hoe haal je zelf klanten binnen? En waar let je op? In dit artikel vind je vijf tips. Die helpen je om beter klanten te vinden.

1 – Met een focus sta je sterker

Denk eens na over deze vraag: wat is de kracht van wat ik doe? Wat kan alleen ik goed? Richt ik me op een bepaalde groep klanten? Of doe ik mijn werk op een bijzondere manier? Jij, met wat jij kunt, bent een merk. Kun je dat merk beschrijven? Dit laat jou opvallen tussen de andere zzp’ers. Daardoor word jij interessant voor je klanten. En misschien kun je je prijs zelfs verhogen. Dat komt door jouw focus.

Zoek daarmee naar jouw ideale klant. Sommige klanten kunnen houden van jouw manier van werken. Anderen hebben misschien behoefte aan wat jij levert. Of ze kijken op dezelfde manier naar de markt. Dat kan allemaal meespelen als jij een nieuwe opdracht binnenhaalt. Maak daar gebruik van.

  • Kies een duidelijke focus
  • Omschrijf je ideale opdrachtgever

2 – Hoe krijg je contact met je klant?

Met je focus weet je wie je ideale klant is. Maar hoe bereik je die klant? Je kunt natuurlijk in het wilde weg gaan mailen of bellen. Heb je dat ooit gedaan? Dan weet je hoeveel moeite het kost om zo een deal te sluiten. Maar het kan ook makkelijker. Soms moet je alleen creatief zijn. Een klant met een klacht? Die kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan een oplossing. En misschien kun je die wel bieden…

Moet je de klant opzoeken? Of is het beter om jezelf te laten vinden door je klant? Gevonden worden, is steeds eenvoudiger. Je kunt op je website schrijven hoe je werkt. Met je algemene voorwaarden op je website bijvoorbeeld. Of met je modelovereenkomst. Ook kun je een portfolio maken. Daarin laat je jouw manier van werken zien. Je kunt zelfs je tarieven op je site zetten – als je dat durft, natuurlijk. Misschien helpt dat je klant. En misschien benadert hij jou dan wel.

  • Maak het je klant gemakkelijk
  • Laat de klant weten hoe jij werkt

3 – Hoe moet je netwerken?

Klanten benaderen, kun je op veel manieren. Een echte ontmoeting maakt de meeste indruk. Daarvoor kun je beurzen, congressen en recepties langs gaan. Maar klanten zijn overal: op verjaardagen, familiefeestjes, of in een wachtkamer. Maar wat ga je ze daar vertellen? Een ‘elevator pitch’ kan je helpen. Zo’n pitch duurt net zo lang als je in een lift zou staan, zo’n 20 seconden. In die tijd vertel je iemand wie je bent en wat je doet en waarom. Maar het kan nog sneller. Met de ‘elevator yell’ zeg je maar één zin. In die zin wek je de interesse van je gesprekspartner. Een voorbeeld is: ‘Ik maak lichtgewicht wielen, waarmee je 20 kilometer per uur harder gaat rijden’. Of: ‘Door mijn voice-overs bij radiospots zien bedrijven hun omzet al jaren stijgen.’ Zo’n slagzin kun je ook in e-mails gebruiken. Of op je visitekaartje zetten. Daarop kun je bijvoorbeeld ook een foto van jezelf plaatsen. Dat zorgt ervoor dat je opvalt tussen andere kaartjes. Maar iedereen is anders. Kies daarom een stijl die bij jou past. Ben je geen makkelijke netwerker? Dan nog kun je een prima ondernemer zijn.

En na een eerste contact? Je wil graag een deal sluiten. Krijg je een positieve reactie? Maak dan een afspraak. Bel vaak na. Vraag naar de voortgang van je pitch. Probeer zo snel mogelijk concreet te worden met je klant. Wees niet bang om nog eens te pitchen.

  • Studeer een elevator pitch in
  • Trek de aandacht met jouw dienst of product

Wat moet je online doen?

Is een klant geïnteresseerd? Dan zal hij jouw bedrijf googlen. Geef dus online een kloppend beeld van jezelf. Wat je op Facebook, LinkedIn of je eigen website vindt, is belangrijk. Met je website zul je vaak niet direct deals sluiten. Toch hoort je site helemaal bij het verkopen.

Een beeld zegt meer dan woorden. Heb je wel eens een video gemaakt? Daarin vertel je iets over jezelf. Dat kun je gebruiken bij het verkopen. Er zijn veel videoprofessionals die jou betaalbaar kunnen helpen. Foto’s op je site helpen ook. Kies foto’s die jouw verhaal vertellen. Dat trekt meer aandacht. Let op je uitstraling: past die vakantiefoto van 5 jaar geleden bij wat je aan klanten wil vertellen?

  • Verkopen is niet het doel van je website
  • De juiste indruk maken wel

5 – Samen of alleen?

Je kunt ook samen klanten opzoeken. Samen met andere zzp’ers sta je sterker. Je kunt grotere opdrachten aannemen. Je kunt elkaar ook aanvullen. En samen kun je bijvoorbeeld ook inschrijven op sommige opdrachten van de overheid. Maar ook bedrijven werken graag samen met teams van zzp’ers. Denk wel na over de vorm waarin je dat doet. Je kunt bijvoorbeeld een projectteam vormen. Ga je langer samenwerken? Dan kun je denken aan een VOF of een maatschap. Soms wil een bedrijf dat je met een tussenpartij in zee gaat. Hoe je ook samenwerkt, denk aan je aansprakelijkheid. Regel dat met je team. Er zijn twee soorten aansprakelijkheidsverzekeringen voor zzp’ers: een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Sommige ondernemers werken beter alleen. Het voordeel? Je maakt je eigen fouten. En je lost het zelf weer op. En je verdient je eigen winst. Daarom werken zo veel zzp’ers het liefst alleen. Het nadeel? Je moet ook zelf je eigen klanten binnenhalen.

  • Wel eens aan samenwerking gedacht?
  • Regel je aansprakelijkheid

Ben jij benieuwd naar hoe jij als ondernemer je inkomen op peil kunt houden? Download onze minigids!

Naar de downloadpagina