Zzp coach

Waarom ‘meer omzet’ een waardeloze doelstelling is

Ik heb een tic: als ik een interview zie met een succesvolle ondernemer, dan móet ik het lezen. En altijd wordt weer die vraag gesteld: hoe ben jij zo ver gekomen? 9 van de 10 keer gaat het dan over passie. Over dat iemand domweg doet waar hij of zij gelukkig van wordt en dát juist dat de sleutel tot succes is.

Wat kunnen startende of worstelende ondernemers hiervan leren? Dat je enkel richten op meer omzet een waardeloos idee is. Natúúrlijk is geld verdienen belangrijk: het geeft je bestaansrecht als ondernemer. Maar wat het níet doet, is jou gelukkig maken. Misschien groeit je bedrijf wel, maar ervaar je niet de passie die bovenstaande ondernemers ervaren.

Meer omzet via een omweg

Wat maakt jou dan wel gelukkig? Het antwoord hierop is: het stellen van doelen die gebaseerd zijn op innerlijke groei. Hieronder geef ik 3 voorbeelden van doelstellingen, gebaseerd op innerlijke groei:

  • Groei van je eigen kennis. Je stelt jezelf bijvoorbeeld ten doel 4 boeken te lezen binnen jouw vakgebied en daarover te bloggen of lezingen te geven.
  • Meer creativiteit en out-of-the box denken binnen jouw dienstverlening. Je volgt bijvoorbeeld een training in het buitenland die niemand anders hier in Nederland volgt en verwerkt wat je hebt geleerd in jouw training of product.
  • Je richt je wel op groei maar dan op groei van impact. Vorig jaar bereikte je bijvoorbeeld 100 mensen met je training, dit jaar wil je er 500 bedienen.

Als je de bovenstaande voorbeelden goed leest, valt op dat iedere doelstelling via een omweg toch wel zorgt voor meer omzet. Want als jij meer kennis of creativiteit hebt te geven dan je concurrent, onderscheid je jezelf van de rest. En dan kun je meer of gemakkelijker geld vragen voor jouw dienst of product. Mijn punt is: juist die omweg maakt ondernemen zo mooi. Maakt dat het zin heeft. Maakt dat jij er enorm veel plezier uit haalt en er ook nog eens van groeit als mens.

Het verschil maken

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: een succesvolle ondernemer is een gelukkige ondernemer, en dat maakt weer een succesvolle ondernemer. En er is genoeg wetenschappelijk onderzoek dat ons vertelt dat je niet gelukkig wordt van uiterlijke doelstellingen als geld, status of populariteit. Je wordt wel gelukkig van persoonlijke groei en het ervaren van waardevolle relaties.

Wil jij persé wél een omzetdoel stellen omdat het je houvast geeft? Prima! Maar laat het niet meer dan dat zijn: een houvast, een richtlijn. En focus je op wat er écht toe doet: het verschil maken.