New Business Development Manager

Thuiswerken of flexwerken? Waar moet je op letten?

Je eigen naam op een kantoor aan de Zuidas? Dat zit er nog niet in. Maar hoe kies je je werkplek? Deze 5 tips helpen jou om een werkplek te kiezen.

Er zijn 2 opties: je werkt thuis, of je gaat op een andere plek aan de slag. Als je begint als zzp’er, dan lijkt thuis werken aantrekkelijk. Je zet je laptop op je bureau, je zorgt voor een goede internetverbinding, je legt je smartphone naast je, je maakt koffie en je kunt aan de slag. Dat kost bijna niets.

De voordelen en de nadelen van thuis werken

De voordelen van thuis werken? Het kost niets. Je hoeft niet meer in de file te staan. Je kunt na je ontbijt beginnen met je werk. Je kunt altijd tussendoor je privé-dingen doen.

Het nadeel? Thuis werken is eenzaam. Je hebt geen collega’s in je buurt. En niet iedereen vindt het fijn om altijd maar thuis te zijn. Je kinderen kunnen je storen bij je werk. Sommige mensen kunnen zich daardoor minder goed concentreren. Maar ook op veel andere werkplekken kan het druk en luidruchtig zijn. Let daarom goed op welke werkplek je uitkiest.

De volgende tips kunnen je helpen om te kiezen.

1 – Heb je een koopwoning? Dan is er misschien een fiscaal voordeel

Kun je de kosten voor een werkkamer aftrekken bij de Belastingdienst? Als je een koopwoning hebt, kan dat. Maar de Belastingdienst stelt eisen aan een werkruimte. De kamer moet een zelfstandige werkruimte zijn, met eigen voordeur en een wc. Je zou de ruimte moeten kunnen verhuren aan anderen. Ook wil de Belastingdienst dat je een groot deel van je geld in de werkruimte verdient. Dat moet je kunnen aantonen.

Je kunt ook besluiten om je de werkruimte eigendom van je bedrijf te maken. Dan hoort je werkkamer officieel niet meer bij je huis. Dat kan alleen als je meer dan tien procent van je woning zakelijk gebruikt. Let op: een schuur, garage en land hoort ook bij je woning. Dus ook voor zelfstandig ondernemers met een werkplaats aan huis gelden deze regels. Bespreek dit altijd met je boekhouder of adviseur.

2 – Huur je een woning? Dan is er misschien ook een fiscaal voordeel

Voor huurhuizen gelden dezelfde regels. Toch is er misschien een belastingvoordeel. In augustus deed de rechter een verrassende uitspraak: ondernemers met een huurwoning kunnen soms de kosten bijna helemaal aftrekken. De regering is trouwens bezig om de regels hiervoor te veranderen. Vraag je belastingadviseur of boekhouder naar de regels.

3 – Heb je geld? Koop of huur een eigen bedrijfsruimte

Ben je al een tijdje zzp’er? Loopt je bedrijf goed? Misschien wil je dan een eigen bedrijfsruimte. Is het slim om te kopen of te huren? Dat hangt ervan af. Door te kopen steek je je geld in je eigen bedrijf. Als je van de bank leent om het pand te kopen, betaal je rente. Ook moet je aflossen op je lening. Soms kost dat minder dan een huurprijs. En als je koopt heb je niet te maken met verhuurders. Maar je kunt ook huren. Dat kan juist slim zijn voor wie geen geld over heeft om te kopen. Of voor als je verwacht dat je snel door zult groeien met je bedrijf en een groter pand nodig hebt.

Je kunt ook huren en kopen tegelijk. Dan koop je het pand privé en dan verhuur je het door aan je eigen bedrijf. Met de huur kun je je rente en je aflossing betalen. En de huurprijs kun je zakelijk van de belasting aftrekken. Zo kun je geld verdienen aan je pand. Wordt het pand meer waard, dan bezit je meer vermogen. Zoek met je boekhouder of financieel adviseur uit wat het beste past bij jouw bedrijf.

4 – Buiten werken? Zoek de werkplek die bij jou past

Je kunt ook in een koffietentje goed werken. Het is er gezellig en warm en er zijn altijd andere mensen. Misschien kun je wel samenwerken met andere zzp’ers. Het kan dus goed zijn voor je bedrijf om in een café te werken. Daarom zoeken veel zzp’ers elkaar op. Dat kan in de horeca, maar ook in speciale werkplekken voor zelfstandigen, die hubs heten. Maar je kunt ook lid worden van een kostenmaatschap, van een groep zzp’ers die samen een werkplek huren. Samen deel je dan de kosten. Dat hoeft niet duur te zijn.

Als zzp’er heb je een goed netwerk nodig. Daarom laten steeds meer grote bedrijven zzp’ers bij hen werken. Bij Achmea kun je sinds 2013 als zzp’er gewoon binnenkomen om gratis te werken. Je mag er in de kantine je koffie en je lunch kopen. Of je nu achter je bureau, in de schuur of in een werkplaats of in de koffiebar zit: gun jezelf een plek waar jij het beste kunt werken.

5 – Deel je een werkplek met anderen? Let dan op!

In een kostenmaatschap deel je de kosten met andere zzp’ers. Die zzp’ers noem je ‘maten’. Samen kun je goedkoop bijvoorbeeld een printer, papier en meubels kopen en een internetverbinding regelen. En je deelt de huurkosten van het kantoor. Het staat natuurlijk goed als je een apart zakelijk adres hebt, waar je je klanten kunt ontmoeten.

Maar je moet wel opletten voor de risico’s. Je hebt een contract met een verhuurder. Welke opzegtermijn heb je met z’n allen afgesproken? En wat gebeurt er als andere maten vertrekken? Dan kan het gebeuren dat je als achterblijver mee moet betalen voor de huur van een lege werkplek. Let op de afspraken die met elkaar hierover maakt.

Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je inboedel goed verzekerd is. De inboedel van je bedrijf is vaak meeverzekerd met je particuliere inboedelverzekering. Maar het kan ook zijn dat je een extra verzekering nodig hebt voor de spullen die bij je bedrijf horen. Werk je niet thuis, dan heb je misschien een bedrijfsmiddelenverzekering nodig. Vraag je adviseur wat de beste oplossing voor jou is. Zo voorkom je problemen voor je bedrijf.