Willen jouw medewerkers flexibel werken? Prima, maar let op de balans

Thuis werken, onregelmatig werken, ’s avonds werken: het kan allemaal tegenwoordig. Mensen willen graag invloed op de plaats, duur en tijdstip waarop ze werken. Werkgevers gaan hier graag in mee. Maar heeft het ook gevolgen voor de gezondheid van je medewerkers? 

‘Vrijheid en keuzevrijheid geven altijd een lekker gevoel bij mensen. Emotioneel kan flexibiliteit dus veel verlichting geven bij je medewerkers. Maar er zijn ook wat valkuilen’, zegt Ralph Moorman, ingenieur levensmiddelentechnologie. Hij neemt levensmiddelen onder de loep, denkt mee en adviseert over hoe fabrikanten hun producten eerlijker en beter kunnen krijgen. Daarnaast adviseert hij als gezondheidscoach bedrijven over gezondheid en voeding. De bestseller ‘De hormoonfactor’ is van zijn hand.

Verstoord dagritme en eetpatroon

Onder de valkuilen noemt Moorman een verstoring van het dagritme en eetpatroon. ‘Een constant dagritme is belangrijk. Als werktijden zo worden verlegd dat er voor het slapen veel activiteit is, lijdt het slapen daaronder. Een slecht dagritme is ook niet altijd goed voor een gezond eetpatroon. Veel mensen slaan het ontbijt over en compenseren dat later op de dag, waarbij ze gemiddeld meer eten. Je krijgt het dubbel en dwars terug, mét rente.’

Altijd bereikbaar?

Daarnaast kan juist het gevoel optreden ‘altijd bereikbaar’ te moeten zijn. Immers: bij een werkdag van 9 tot 17 is het tenminste duidelijk dat er ná 17 uur niks verwacht wordt. Wanneer een medewerker vaak ’s avonds zijn mail beantwoordt, verschuiven de verwachtingen bij klanten en collega’s: ‘O, hij reageert straks wel’. Voor klanten en collega’s kan dat voor onduidelijkheid zorgen. En voor een medewerker voor een opgejaagd gevoel. Daar moet je tegen kunnen.

Lichamelijk en mentaal fitter

Toch blijkt uit onderzoek dat medewerkers zich gezonder gaan gedragen wanneer zij meer flexibiliteit in hun werk ervaren én dat zij zich ook gezonder voelen. De mensen uit de onderzoeksgroep sliepen langer en gingen bij lichamelijke klachten sneller naar een huisarts. Ook ervaarden zij minder stress.

Moorman ziet inderdaad ook voordelen: ‘Heeft jouw medewerker door flexibel te werken niet meer het gevoel dat hij wordt geleefd? Heeft hij weer grip op zijn leven en kan hij keuzes maken? Ja, dan is het zeker beter voor zijn gezondheid. Maar ja, teveel keuze is weer stressverhogend. Ga op zoek naar de balans tussen controle en uitdaging.’

‘Je hoeft geen gezondheidscoach te zijn. Zorg dat je van een aantal basisprincipes op de hoogte bent. Probeer je medewerkers een aantal handgrepen aan te reiken. Zet hem in beweging, dan komt de rest vanzelf wel. En… het is natuurlijk ook altijd nog de verantwoordelijkheid van jouw medewerker zelf.’