Els van Batum, directeur P&O Bilderberg Hotelgroep

‘Van schoonmaker tot afdelingshoofd, ik spreek iedereen’

Els van Batum weet als geen ander hoe zij haar medewerkers kan laten presteren. ‘Denk niet dat je alle wijsheid in pacht hebt, je medewerkers kunnen zelf oplossingen bedenken’.

‘Ik geloof in de menselijke maat, daarmee maak je het verschil’, aldus Van Batum. Ze is dan ook niet iemand die alleen maar op het hoofdkantoor te vinden is. ‘Van de 1.250 medewerkers werken er 63 op het hoofdkantoor. Het merendeel moet ik dus opzoeken in de hotels. Daarom bezoek ik ieder hotel zo’n 2 tot 3 keer per jaar.’

Els van Batum

Mijn kamer ligt strategisch op de route naar de kantine

De kamer van Van Batum ligt strategisch: ‘Precies bovenaan de trap en op de route naar de kantine, waar de koffie te halen valt.’ Aangezien haar deur altijd open staat, komen de collega’s regelmatig even ‘buurten’ op haar kamer.

kantine

Overleg in onze kantine ‘Breakpoint’

De kantine is klein voor een gebouw waar 63 mensen werken, maar toch is het voldoende. ‘Veel collega’s van sales zijn bijna altijd buiten de deur. Door de kleine ruimte en de grote tafel in de kantine raak je gemakkelijk met elkaar in gesprek.’

gangenkletsen

Collega Stephanie van der Stelt

Van Batum sluit zichzelf niet op in haar kamer, liever loopt ze regelmatig een rondje door het gebouw. ‘Ik ken de mensen en weet van veel van hen wat ze bezighoudt. Stephanie van der Stelt, mijn collega bij Finance, en ik zeilen allebei. Zo ken je elkaar steeds beter en kom je er ook snel achter als er iets niet goed zit.’

wandelenbuiten3

Met collega Erik Berkkelder

In gesprek blijven en oprechte belangstelling, dat is voor Van Batum enorm belangrijk, zo blijkt. ‘Zorg dat je weet wat er speelt in het leven van jouw medewerkers, dat je interesse toont in hen, niet alleen als collega maar ook als mens. Zo weet ik dat mijn collega Erik Berkkelder binnenkort opa wordt.’

keuken

Chefkok Toni Berentsen van sterrenrestaurant De Kromme Dissel

Van Batum is veel in de Bilderberg hotels te vinden. Tijdens haar vaste rondjes kan iedereen haar aanspreken. ‘Medewerkers kennen me, omdat ik alle introductiecursussen van nieuwkomers begeleid. Geen gezicht is onbekend voor mij.’

generalmanager

General manager Joeri Nuyten

Van Batum vindt het belangrijk dat medewerkers van Bilderberg gehoord worden. De organisatie houdt onder andere een vinger aan de pols middels medewerker tevredenheidsonderzoeken. En bezoekt zij zelf met regelmaat de hotels. Dankzij die aanpak weet ze wat er speelt: ‘Laatst sprak ik met één van onze general managers over twee afdelingshoofden die met elkaar aan het worstelen waren om samen te werken. Ik probeer dan mee te denken aan een oplossing.’

bar

F&B medewerker Tess Bottema van hotel Klein Zwitserland