Het leervermogen in onderwijs en organisaties is veel te laag

‘De exponentiële groei van informatie in deze tijd zorgt ervoor dat mensen zich ontwikkelen op de manier die zij willen’, zegt Jef Staes, expert op het gebied van innovatieve bedrijven. ‘In feite leven wij nu in een tijdperk waar iedereen zichzelf kan worden.’ Dit heeft belangrijke gevolgen voor het leervermogen in onderwijs en organisaties.

Door de grote hoeveelheid informatie in deze tijd valt er veel te leren. Maar laten we eerlijk zijn: leren is óók afzien en er is passie nodig om je hier overheen te zetten. Wie zich hier overheen kan zetten, kan zich naar eigen wens ontwikkelen, vindt Staes.

Interesse en passie

Dit heeft twee gevolgen voor onderwijs en organisaties. Kinderen en medewerkers die bezig zijn met de informatie waarbij hun interesse en passie ligt, leren veel sneller. Hoe meer passie er voor een onderwerp of bijvoorbeeld handeling, hoe hoger de snelheid van leren. Staes: ‘Dat wil zeggen dat je kinderen en medewerkers à la carte moet laten kiezen. Zij moeten cursussen kunnen volgen die in de ‘groove’ zitten van hun passie en talenten’.