Adviseur HR Communicatie

Daarom een online portaal voor arbeidsvoorwaarden

Door je medewerkers inzicht te bieden in arbeidsvoorwaarden, vergroot je hun betrokkenheid. Maak kennis met het online arbeidsvoorwaardenportaal: een toegankelijke tool voor al jouw medewerkers.

De impact van een nieuwe arbeidsvoorwaardenregel gaat vaak verder dan de regel zelf. Pensioenen, toeslagen, inzetbaarheid, werk-privébalans, en we kunnen zo nog wel even doorgaan. Allemaal zaken die elkaar raken. Vanuit brancheverenigingen is er vaak al veel geregeld en uitgezocht op elk onderdeel. Maar alle informatie is versnipperd en niet verbonden aan een medewerker. Hoe verwacht je dan draagvlak te creëren op de werkvloer?

Terwijl een informatievoorzieining op maat eenvoudig in jouw organisatie te regelen is. In een online omgeving: een arbeidsvoorwaardenportaal.

Hoe het portaal werkt

In een arbeidsvoorwaardenportaal kun je de informatie volledig per medewerker toespitsen. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je werkt met een keuzebudget. Jouw medewerker logt in met zijn unieke gegevens en kan zijn eigen secundaire arbeidsvoorwaarden inzien. Je kunt het portaal natuurlijk ook inrichten voor een meer algemene informatiebehoefte. Bekijk hier een voorbeeld van hoe zo’n arbeidsvoorwaardenportaal eruitziet.

Waar je rekening mee houdt

Ga je werken met een arbeidsvoorwaardenportaal, houd dan wel rekening met enkele aandachtspunten:

1 – Houd specifieke informatie in de bron

Als het bijvoorbeeld gaat om pensioenzaken, dan adviseren we de inhoud buiten het platform te houden en niet te gaan copy-pasten. Om fouten en misverstanden te voorkomen. Door te verwijzen naar de bron, weet je zeker dat je medewerker toegang heeft tot up-to-date informatie. Pensioenregelingen willen nog wel eens wijzigingen… Als je ze elke keer moet overnemen, kost het ook nog eens veel tijd.

2 – Bied ook thuis toegang

Werkt het systeem alleen op kantoor of kunnen mensen ook thuis inloggen op hun iPad of smartphone? Besef dat keuzes die een grote impact hebben op werk-privébalans eerder aan de keukentafel worden gemaakt dan achter een bureau. Dan moet je medewerkers die mogelijkheid ook bieden. En dat is ook gemakkelijk te regelen.

Meer weten over hoe je in jouw organisatie werkt met flexibele arbeidsvoorwaarden? Dat lees je in mijn volgende blog over de opmars van keuzebudgetten.

In deze blogserie deelt Jorrit Drieënhuizen zijn ervaringen op het gebied van arbeidsvoorwaardencommunicatie. Vanuit zijn functie als adviseur HR communicatie helpt hij HR afdelingen te ontlasten en te helpen bij het creëren van bewustwording en in-/overzicht bij medewerkers.