‘Persoonlijke betrokkenheid, daar draait het om’ – Els van Batum

Els van Batum is directeur P&O bij de Nederlandse hotelgroep Bilderberg. In plaats van duurzame inzetbaarheid heeft zij het liever over werken met plezier, gezond zijn en betrokken zijn. Want daar draait het toch immers om? Hoe zorgt Van Batum daarvoor in een bedrijf met 1250 medewerkers?

Distantie en nabijheid, wanneer dat nodig is. Dat is volgens de directeur P&O haar grootste kracht. ‘Als je met mensen werkt, gaat het er niet om wat je zégt, maar om wat je dóet. In ons vak moet je soms dichtbij zijn, en soms moet je afstand bewaren en present zijn. Ik probeer voor een deel in hun belevingswereld mee te gaan. Ik maak wezenlijk contact zodat ik weet wat mensen drijft en beweegt.’

Van schoonmaker tot afdelingshoofd Diny

Ze is sinds 2001 directeur P&O bij Bilderberg. Haar grootste uitdaging is om de juiste mensen op de juiste plek te hebben. ‘Zodat we voldoen aan de eisen die de ‘nieuwe’ wereld ons stelt. Hoe kan ik de verschillende generaties met elkaar laten samenwerken zodat ze waarde toevoegen aan het bedrijf? Ik weet wie de mensen zijn, ik ken veel mensen bij naam, niemand is een nummer.’ De hotelbranche is volop in beweging. De menselijke maat maakt wat Van Batum betreft het verschil.

De drie HR-don’ts volgens Els van Batum

  1. Terugtrekken in de eigen HR-wereld zonder oog voor business.
  2. Eenzijdig denken; blijf juist altijd het bredere perspectief zien van maatregelen met oog voor alle stakeholders.
  3. Denken dat jij de wijsheid in pacht hebt.

Maar hoe doe je dat dan, die menselijke maat?

Bilderberg is een gedecentraliseerde organisatie. Met twee P&O’ers op het hoofdkantoor en in de grote hotels voor drie dagen per week part-timers, is de directeur P&O verantwoordelijk voor een breed spectrum. Van arbeidsvoorwaarden en aannamebeleid tot veiligheid en Arbo. En van medezeggenschap tot de inzetbaarheid en ontwikkeling van mensen. Van Batum heeft veel contact met haar medewerkers. ‘Dat begint bij de introductiecursus voor nieuwe mensen. Daar ben ik bij. Het gaat niet alleen om de schoonmaker. Het gaat ook om Diny. Zij is afdelingshoofd, ik ken haar gezinssituatie. Zo begrijp ik haar drijfveren, hoe ze functioneert en hoe ze is als mens.’

Zelf naar alle hotels toe

Met 1250 ‘headcounts’ is Van Batum niet dagelijks in contact met alle medewerkers. De managementteams in de hotels zijn belangrijke communicators. ‘Maar’, voegt de gedreven P&O-directeur toe, ‘dat échte contact met mensen is heel waardevol. Voor het duurzame inzetbaarheid-project “On The Move” ga ik zelf langs alle hotels en deel mijn verhaal. Met als resultaat dat teamleiders anders naar hun mensen kijken, én de mensen ook anders naar mij kijken.’

Duurzame inzetbaarheid?

Wat is duurzame inzetbaarheid? Van Batum: ‘Duurzame inzetbaarheid is een manier van kijken, een nieuwe betekenis geven aan de wereld om je heen. Bij Bilderberg noemen we het in beweging zijn: “On the move”. Werken met plezier, gezond zijn en betrokken zijn. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. Wat betekent dat voor Bilderberg? Wij zoeken met elkaar naar hoe we daarmee om moeten gaan. Er worden andere eisen gesteld in de horeca. Welke mensen hebben wij nodig om dat te realiseren? Ook medewerkers zijn anders. Dit is de generatie die van waarde wil zijn, die gezien wil worden, die hun mening kwijt moet kunnen.’

Wakker schudden

Bilderberg startte “On the move” bij housekeeping. ‘Zij wilden anders gaan werken. In plaats van in hun eentje de kamer schoon te maken, wilden ze dit met z’n tweeën doen. Daarnaast introduceerden ze een nieuwe manier van bedden opmaken. Zonder verlies van productiviteit.’ Hoe ging dat in z’n werk? Hoe kwam de leidinggevende achter deze wensen? ‘We gebruiken hiervoor een scan van TNO. Uit deze scan kwamen drie punten. Ze wilden in gesprek zijn met leidinggevenden, in gesprek zijn met elkaar en werken aan hun gezondheid. Dat heeft iedereen wakker geschud!’

Denk niet dat je alle wijsheid in pacht hebt

De doorgewinterde HR-professional Van Batum vindt dat je altijd nieuwsgierig moet blijven en moet blijven leren. ‘Heb oprechte belangstelling voor mensen. Denk niet dat je alle wijsheid in pacht hebt, vaak bedenken de mensen zelf de oplossingen. Haal de kracht van je medewerkers omhoog en zorg dat ze hun hart voor je openstellen.’