Stelling: ‘Je medewerkers moeten de kwaliteiten van een ondernemer krijgen’

Zijn medewerkers waardevoller voor een organisatie als ze ondernemerskwaliteiten hebben? Op die vraag reageren 3 hr-experts. Moeten medewerkers zelf aan het stuur bij de uitvoering van hun werkzaamheden? En zo ja, hoe pak je dat als bedrijf dan op een slimme manier aan?

Onze experts zeggen hierover:

– ‘Ondernemerschap staat voor het kijken naar het grotere geheel. Dat is niet iets wat je kunt leren.’

– ‘Helemaal eens: medewerkers zijn de ‘chauffeurs’, die weten heel goed wat beter kan’

– ‘Vooraf goed bedenken hoe je ondernemerschap bij medewerkers gaat inzetten.’

‘Ondernemerschap kun je niet aanleren’

Sherry-Ann Sprock is Lead Principal Recruiter bij het internationale ICT-recruitmentbureau Computer Futures.

Sherry-Ann Sprock

Sherry-Ann Sprock

‘Mee mogen denken, gehoord worden, dat vindt iedereen belangrijk. Het vergroot de engagement voor het bedrijf waar iemand voor werkt. En zo groeit ook de verantwoordelijkheid bij het uitvoeren van de taken. Maar het hebben van ondernemerskwaliteit, dat is meer dan je zeer betrokken voelen bij jouw stukje in het bedrijfsproces. Ondernemerschap staat in mijn visie voor kijken naar het grotere geheel. Vindingrijk zijn, initiatief tonen, meedenken over hoe je het proces in de organisatie kunt optimaliseren. Dat is niet iets dat je aan kunt leren, dat zit in je. Of niet. Wanneer medewerkers van nature ondernemerskwaliteit bezitten, zal dat bij zelfregie zeker extra uit de verf komen.’

‘Helemaal eens: medewerkers zijn de “chauffeurs”, die weten heel goed wat beter kan’

Wilma Peeters is hoofd P&O bij Munckhof Groep, specialist voor personenvervoer en reizen.

Wilma Peeters

Wilma Peeters

‘In deze stelling kan ik me zeker vinden. Maar: zonder bepaalde randvoorwaarden kun je niet. De functie moet op hoofdlijnen omschreven zijn. Zodat je binnen de organisatie taken op elkaar kunt laten aansluiten. Dat is het vertrekpunt. Daarna geven wij medewerkers de ruimte. Wij stimuleren het vrije denken. Zij zijn de specialisten. Wat kan anders, beter, efficiënter? Heel concreet: is de route optimaler bij links in plaats van rechts afslaan? Dat horen wij dat graag van de chauffeur. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Ondernemerskwaliteit staat voor eigen initiatief, voor verder kijken dan je eigen functie. Voor kennis uitwisselen met collega’s, zorgen dat processen beter op elkaar aansluiten en op projectbasis samen problemen oplossen. Door deze duurzame inzetbaarheid blijft de medewerker uitgedaagd. Een loopbaan van minimaal 45 jaar is lang. Zelfonderzoek is noodzakelijk. Wat zijn de sterke kanten, wat zou nog ontwikkeld kunnen worden? Wij ondersteunen onze 1200 mensen daarin graag, maar nemen niet het voortouw. Ook op het gebied van carrière doen we een beroep op hun ondernemerskwaliteit.’

‘Vooraf goed bedenken hoe je ondernemerschap bij je medewerkers gaat inzetten.’

Welmoed Kronemeijer is zelfstandig ondernemer en begeleidt als Executive Team Coach bedrijven in transformatieprocessen.

Welmoed Kronemeijer

Welmoed Kronemeijer

‘Ik ben het er helemaal mee eens dat je medewerkers zelf aan het stuur zet. Niet alleen bij de uitvoering van werkzaamheden maar ook als het gaat om carrière, over waar ze heen willen. Ze zijn volwassen, dus behandel hen als volwassenen. Ondernemerskwaliteit kun je op veel manieren uitleggen. Als gaan voor kansen, wanneer die zich voordoen. Of de onderneming waar je werkt beschouwen als je eigen bedrijf. Ik vind dat ondernemerskwaliteit nu een te vaag begrip is. Werknemers weten vaak niet waar ze aan toe zijn, als je hen de vrije teugels geeft. Vooral in grote bedrijven kan een warboel ontstaan door interne competitie, is mijn ervaring. Ik zag bijvoorbeeld 5 commercieel directeuren die niet wilden samenwerken. Ze deden allemaal alsof ze hun eigen bedrijf hadden, bezochten elk dezelfde opdrachtgever en zagen de klantvraag niet meer in een groter geheel. Bedenk als CEO of leidinggevende vooraf goed hoe je ondernemerschap bij medewerkers gaat inzetten. Reflecteer wat jouw rol is en of die in de komende tijd zal veranderen. Bepaal hoe je het binnen de bedrijfscultuur gaat inkaderen en zorg dat je weet welke richting het opgaat.’