Stelling: ’Talent staat los van een diploma’

‘Het krijgen van een diploma is alleen bewijs dat je iets goed kunt reproduceren, niet het bewijs van passie en talent’. Drie HR-experts reageren op deze stelling. Zij vertellen over het ver schoppen zonder getuigschrift, het diploma als noodzakelijke basis en het belang van horizontale én verticale ontwikkeling.

Onze experts stellen het volgende:

– Dat iemand het ver schopt, heeft meer te maken met passie en motivatie dan met een diploma

– Een diploma is niet zomaar een papiertje

– Een diploma staat voor horizontale ontwikkeling, dus het vergaren van kennis en skill building. Maar verticale ontwikkeling is óók belangrijk.

‘Passie en motivatie zijn bepalend’

Sherry-Ann Sprock is Lead Principal Recruiter bij Computer Futures, een internationaal bedrijf dat ondernemingen en werkzoekenden in de techbranche ondersteunt bij werving en selectie.

Sherry-Ann Sprock

Sherry-Ann Sprock

‘Elke organisatie wil een garantie van een bepaald werk- en denkniveau. In bepaalde sectoren kan ik me voorstellen dat een diploma een voorwaarde is, zoals in de medische branche of de zorg. In de IT is dat anders. Ik heb mensen bemiddeld met een geweldig werk- en denkniveau. Maar zonder afgeronde opleiding en zonder diploma. Ze hebben nu managementposities of een eigen bedrijf dat goed loopt. Dat ze het ver schopten, heeft te maken met passie, met intrinsieke motivatie. Ze kwamen er tijdens hun studie al snel achter dat ze in de praktijk wilden leren. Ze vroegen zich af: waar gaat mijn interesse écht naar uit? Waar wil ik me in verdiepen en helemaal in vastbijten? ‘On the job’ deden ze hun kennis en ervaring op. Het zijn doorzetters, zonder dat ze dat zelf zo beseffen. Ze hebben gewoon een andere kijk. Deze pareltjes zijn voor mij het bewijs dat passie en talent los staan van een diploma.’

‘Niet zomaar een papiertje’

Corine Zegers is HR Director bij Fokker Technologies Holding.

Corine Zegers

Corine Zegers

‘Vroeger ging deze stelling meer op, toen onderwijs inderdaad vooral een kwestie was van reproductie. Je leerde een boek uit je hoofd en probeerde daarmee een zo hoog mogelijk cijfer te halen. De generatie die binnenkort de arbeidsmarkt betreedt, is op een andere manier gevormd. Het onderwijssysteem is nu meer competentiegericht. Het onderzoeken van je talent en samenwerken met medeleerlingen nemen een belangrijke plaats in. Een diploma zie ik niet als zomaar een papiertje. Ik ben een groot voorstander van het halen daarvan. Het opent daarna zoveel meer deuren. Bij veel werkgevers is het een vereiste. Een diploma correspondeert met een bepaald niveau. Het is de basis. Vanaf daar kun je je verder ontwikkelen. Bij Fokker kan dat bijvoorbeeld door het volgen van een specialistische bedrijfs- of vervolgopleiding. Mijn overtuiging is dat de passie en het talent bij iemand vanaf dat moment nog meer tot bloei zullen gaan komen.’

‘Verticale ontwikkeling is óók belangrijk’

Welmoed Kronemeijer werkte als geoloog en HR-manager bij Shell en AkzoNobel. Nu is ze zelfstandig ondernemer en begeleidt ze als Executive Team Coach bedrijven in transformatieprocessen.

Welmoed Kronemeijer

Welmoed Kronemeijer

‘Ik denk inderdaad dat een diploma in veel gevallen een bewijs van goed kunnen reproduceren is. Het staat vooral voor horizontale ontwikkeling, dus het vergaren van kennis en skill building. Een diploma sluit passie en talent niet uit, maar het staat ook niet automatisch voor passie en talent. Het behalen van zo’n getuigschrift geeft aan dat je vasthoudend bent, dat de opleiding interessant genoeg is om je af te ronden. Maar het is een momentopname. Als je in een bepaalde periode ergens voor kiest, wil dat niet zeggen dat daar je talent ligt. Of dat je dat de rest van je leven vol bezieling wilt doen. Verticale ontwikkeling is nog belangrijker. Je afvragen: waar sta ik in het leven, kan ik bepaalde dingen anders doen? Wat houdt mij wellicht tegen? Ben ik nu niet de dromen van mijn ouders aan het verwezenlijken? Mijn eigen verhaal is daar denk ik een goed voorbeeld van.’