‘Wat is een persoonlijk mobiliteitsbudget?’

HR-afdelingen worden dagelijks overspoeld met vragen van medewerkers. Hoe kun je daar een helder antwoord op geven? Elke week helpt een deskundige op Even Centraal Werkgevers je met het antwoord op een veel gestelde – of zeldzame – vraag. Deze week de vraag: 

Wat is een persoonlijk mobiliteitsbudget?

Bert Jan Huegen is Business Development Manager bij Workaway Achmea. Hij is expert op het gebied van reiskosten, leaseautoregelingen en mobiliteitsbudget. Bert Jan antwoordt: ‘Bij een persoonlijk mobiliteitsbudget leg je de verantwoordelijkheid voor zakelijk reizen veel meer bij de medewerker. Jij geeft een zak geld en je geeft hem de vrijheid om het in te vullen. Als werkgever kun je wel degelijk sturen op het soort gedrag van die medewerker. Maak de regelingen bijvoorbeeld zo dat het voor korte ritten onaantrekkelijk is om met de auto te gaan en vergoed de fietskilometers. Op die manier krijg je een ander spel, een andere dynamiek.’ 

Leg eens uit?

‘Die medewerker gaat zelf calculeren hoe hij het beste kan gaan reizen. Het bedrijf wordt daarmee waarschijnlijker veel flexibeler. Door dit calculerend reizen, kiezen ze soms voor de trein, dat is een stuk goedkoper. Of ze pakken de fiets, dat scheelt in budget. De huidige praktijk levert te vaak zogeheten “perverse prikkels” op. De kilometervergoeding is bijvoorbeeld hoger dan de variabele kostprijs, waardoor het loont om veel kilometers te rijden. Ook heeft vergoeding van de werkelijke kosten vaak een negatief effect op de keuze voor slim reisgedrag. Denk bijvoorbeeld aan de tankpas, die duurder tanken langs de snelweg niet ontmoedigt.’

Waarom zou ik dit mij allemaal op de hals halen?

‘Reizen is duur. Dat weten organisaties en bedrijven, maar zit bij veel medewerkers nog onvoldoende “tussen de oren”. Als we het hebben over woon-werkverkeer en de zakelijke kilometers dan gaat het gemiddeld Nederlandse bedrijven en instellingen om zo’n 2000 euro per medewerker per jaar Een medewerker met een leaseauto kost je al snel meer dan 10.000 euro per jaar. Bovendien zijn er aanzienlijke bijkomende kosten, zoals productiviteitsverlies door files en lange reistijden, maar ook beheer- en administratiekosten, zoals het verwerken van declaraties. Uit onderzoek onder een groep leaserijders in het zuiden van het land blijkt dat er flinke besparingen kunnen worden gerealiseerd. Zij werden financieel beloond als ze gebruik maakten van het openbaar vervoer of als ze zich meldden bij vergaderingen via een elektronische beeldverbinding. De besparingen per medewerker bleken op te lopen tot zo’n honderd euro per maand, en bovendien nam het aantal gereden kilometers met tien procent af.’

Nog meer voordelen?

‘Steeds meer organisaties in Nederland werken met een mobiliteitsbudget. Inmiddels gaat het al om zo’n twaalf procent van het totale aantal Nederlandse bedrijven en instellingen. Positieve resultaten die genoemd worden: goed werkgeverschap, kostenbesparing en het behalen van de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. En… medewerkers zijn tevreden.’