3 tips voor organisaties om de toekomst te overleven

Risico’s nemen op het juiste moment is voor bedrijven noodzakelijk om te overleven. Zelfs als hierdoor het machtsevenwicht in je bedrijf verandert. We noemen dit ‘disruptief innoveren’. Alleen zo kun je de concurrentie een stapje voor blijven, stelt Jef Staes. Hij is expert op het gebied van innovatieve organisaties. Wat moet je volgens Staes in huis hebben voor disruptieve innovatie?

1 – Gaten zien en trends voorspellen

Jef Staes

Jef Staes – expert op het gebied van innovatieve organisaties

Zorg voor een top-managementteam met de juiste competenties. Maar wat zijn de juiste competenties? Op de hoogte zijn van de trends waarin jouw organisatie zich beweegt en je bewust zijn van de impact van deze trends. Zodat je hier op het juiste moment op in kan spelen, los van eventuele risico’s.

Jef Staes ziet het vaak misgaan: ‘Sommige bedrijven doen het heel goed. Maar durven geen grote veranderingen aan te brengen. Zo liet Nokia zich inhalen door Apple op het gebied van mobiele telefonie. Nokia had niet genoeg lef of kon de trends niet voorspellen. Een top-managementteam moet altijd bezig zijn met de toekomst. In een veilige bubbel is je succes sowieso niet oneindig.’

Volgens Staes spelen talent en intuïtie hierbij een grote rol. ‘Gaten zien en trends voorspellen, dat zijn zeldzame eigenschappen die niet veel mensen bezitten. Steve Jobs is het beste voorbeeld. Talent moet je in huis hebben en anders moet je het inkopen.’

2 – Je kunt het niet alleen

Vaak is kruisbestuiving nodig om echt tot disruptieve innovatie te komen. De meeste bedrijven zijn niet krachtig genoeg om zelfstandig een totaal andere koers te varen. De ultieme oplossing: ga op zoek gaan naar “mission partners”. Met andere woorden: werk samen met een bedrijf met een totaal andere expertise. Zet je deuren open en durf met andere bedrijven nieuwe business te creëren waar je alleen niet toe in staat bent.

Staes: “Denk bijvoorbeeld aan Tesla die samen met batterijfabrikant Panasonic de elektrische automarkt domineert. Inmiddels biedt Tesla ook battery packs voor huizen aan. Door samen te werken maak je optimaal gebruik van meerdere expertises en loop je tien stappen voor op de concurrentie. Hou jezelf niet voor de gek en ga het wiel niet opnieuw uitvinden als er anderen zijn die je kunnen helpen.”

3 – Bouw samen met je klanten aan ideeën

Wie weten er beter wat ze willen dan je klanten zelf? Veel bedrijven vergeten hoe waardevol klanten kunnen zijn bij veranderingen binnen het bedrijf. Bouw samen met je klanten aan een missie. Staes: “Zodra je merkt dat klanten ergens moeite mee hebben of ergens mee zitten, onderzoek dan hoe dit probleem in elkaar zit en haak er zo snel mogelijk op in. Morgen kan je ingehaald zijn door de concurrent. Klop gerust bij je klanten aan om te vragen of zij nog tegen zaken aanlopen. Als bedrijf moet je je continu bewust zijn van de wensen en verlangens van je klanten.”