‘Ik heb geen HR-oogkleppen op!’ – Wilma Peeters, hoofd P&O Munckhof Groep

Wilma Peeters kijkt het liefst vooruit en vertaalt de ontwikkelingen in de wereld om haar heen naar het HR-werkveld. Als hoofd P&O bij Munckhof Groep pakt ze de uitdagingen die ze heeft vol energie aan. Een interview over oogkleppen, ambassadeurs en contact met de werkvloer.

Met bijna 90 jaar aan vervoerservaring is Munckhof Groep een specialist voor personenvervoer en reizen. Bij Munckhof, van oorsprong een familiebedrijf, is de groei de laatste jaren hard gegaan. Met name door overnames. Er werken nu 1050 mensen. Peeters is sinds 2013 verantwoordelijk voor personeel en organisatie in de breedste zin van het woord. ‘Op directieniveau denk ik mee over de strategische HR-visie. Dat vertaal ik naar tactisch en breng dat samen met mijn adviseurs naar operationeel niveau. Bij Munckhof zit HR echt in de lijn.’ 

Voorbereiden op zelfrijdende auto’s

Peeters’ grootste uitdaging is om te anticiperen op alle nieuwe technische ontwikkelingen in de branche en de maatschappelijke ontwikkelingen. ‘Neem bijvoorbeeld de zelfrijdende auto’s… Wij hebben 600 taxichauffeurs in dienst! Hoe ga ik daarmee om en hoe kan ik daar op voorbereid zijn? Door bijvoorbeeld alleen maar met tijdelijke contracten te werken? Ik wil juist betrokken mensen, dat gaat niet samen. Of neem bijvoorbeeld de jeugd die nu op de arbeidsmarkt komt. Die kijken anders naar werk en functies.’ 

Niet alleen HR-manager op afstand

Wat maakt Peeters zo goed in haar werk? ‘Ik kijk met een open blik naar de maatschappij en de wereld. Ik kijk niet alleen maar met die HR-bril op, maar probeer alle ontwikkelingen te vertalen naar het HR-werkveld. Zoals dus de komst van de zelfrijdende auto. Daarbij kijk ik niet achterom, maar vooruit. Hoe kan het beter, anders? Stilstand is achteruitgang.’ Heeft Peeters direct contact met medewerkers om te weten waar de behoeftes liggen? ‘Ik ben zelf ook P&O adviseur voor een aantal afdelingen, niet alleen maar de HR-manager op afstand. Zo spreek ik medewerkers en de Ondernemingsraad. Ik wil voeling houden met de organisatie. Ik schuif met enige regelmaat aan bij werkoverleggen met chauffeurs. Ik wil horen wat er leeft en dat zij weten wie ik ben. Anders hoor ik alleen de kant van de verhalen van leidinggevenden. Ik vind het belangrijk om ook de sfeer te proeven in diverse bedrijfsonderdelen. Ik heb geen HR-oogkleppen op!’

De 2 don’ts die je volgens Peeters nóóit moet doen als HR-manager:

1 – Praten over anderen; niet integer zijn. Als ik iets vind van iemand dan moet ik dat vooral met die persoon zelf delen.

2 – Teveel je eigen koers varen; kom niet teveel los van je organisatie.

Loonbeslagen komen vaak voor in deze sector

Peeters vertelt dat in alle vestigingen, van Delfzijl tot Amsterdam en van het hoofdkantoor in het Limburgse Horst tot Schiedam de lijnen kort zijn. Munckhof is een platte organisatie met 3 directeuren en daaronder direct de lijn. ‘De afstand tot een bedrijfsleider is klein. Als er een probleem is, geven medewerkers dit relatief snel aan.’ Bijvoorbeeld in het geval van een financieel probleem. In de vervoerssector komen loonbeslagen relatief vaak voor. Dat is niet het geval bij Munckhof. ‘We kennen niet veel loonbeslagen. Mocht het probleem zich wel voordoen, dan zie ik gelukkig vaak dat er een groot sociaal vangnet is. Ik probeer ervoor te zorgen dat mensen niet wegzakken in hun financiële problemen. Mocht het nodig zijn dan wordt een bedrijfsmaatschappelijk werker ingezet.’

De ‘Munckhof-werkwijze’

Peeters vertelt over de meest recente overname die voor 150 nieuwe medewerkers in dienst zorgde. Hoe zorgt ze ervoor dat ook zij zich welkom voelen? ‘Bij een overname zetten we meestal direct een bedrijfsleider of manager van ons neer. Die begeleidt, helpt en zorgt ervoor dat alle medewerkers zich de ‘Munckhof-werkwijze’ eigen maken. Meestal gaat het bedrijf heel snel over op de Munckhof-systemen en koppelen we een HR-adviseur aan het bedrijfsonderdeel. We organiseren grote introductiebijeenkomsten. Zo kan iedereen kennismaken met onze directeur en HR-adviseur. Dit alles voelt als een warm bad. 2,5 Jaar geleden namen we het business travel onderdeel van het failliete OAD over. Het warme welkom werd als zeer positief ervaren. De mensen waren blij dat ze zo ontvangen werden. Dat is wat ik wil!’

Bevlogen en betrokken medewerkers

‘Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. Ik vind het heel belangrijk dat ze bevlogen en betrokken zijn. Dat ben ik zelf ook en ik verwacht dat ook van mijn mensen. Ik wil dat iedereen zijn werk heel erg leuk vindt. En dat ze dit bij Munckhof willen doen. Uit ons medewerkers-tevredenheidsonderzoek blijkt dat dit in veel gevallen zo is. Daar ben ik trots op en dat gaan we nog veel meer uitbouwen.’ Duurzame inzetbaarheid is een thema bij het bedrijf. ‘Ik vind dat duurzame inzetbaarheid niet alleen een HR-feestje moet zijn. Het begint bij leidinggevenden en moet iets van de hele organisatie worden. Stel dat een medewerker niet meer blij is om bij ons te werken, dan doen we er alles aan om het op te lossen. In onze salesorganisatie werkte iemand van boven de 60. Hij vond dat hij niet meer op zijn plaats was door alle ontwikkelingen, maar wilde nog wel 6 jaar werken. Met onze hulp haalde hij zijn chauffeurspapieren en hij is nu zakelijk chauffeur. De directie waar hij eerst mee om tafel zat, zit nu bij hem op de achterbank. En… hij verkoopt nog steeds!’

‘Houd contact met HR-collega’s buiten je eigen branche. Er wordt nog teveel genavelstaard’