‘Ziekteverzuim verlagen? Pak de leidinggevende aan’ – Douwe Snoek, Snoek Hoveniers

Douwe Snoek kreeg het ziekteverzuim van Snoek Hoveniers terug van 3,7 naar 0,8 procent. Gewoon door zich menselijker op te stellen.

Ziekteverzuim terugdringen ingewikkeld? Ondernemer Douwe Snoek vindt van niet. ‘Het is gewoon een kwestie van belangstelling tonen en het gesprek aangaan, als je voelt dat iemand niet lekker in zijn vel zit. Zo’n gesprek lucht op, en je kunt dan een oplossing zoeken voordat iemand uitvalt. Vaak blijkt dat iemand helemaal niet ziek is, maar gewoon handvatten nodig heeft voor een persoonlijk probleem.’

Aandeel van leidinggevende in ziekteverzuim

‘Vroeger hadden we hier aardig wat ziekteverzuim. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat je daar als leidinggevende een aandeel in hebt. Trek je je weinig aan van het welzijn van je medewerkers, dan kun je ook niet veel terug verwachten. Bied je een luisterend oor en hulp, dan krijg je de meest loyale medewerkers die je je wenst.’

Managers die willen kleineren

Snoek vindt dat we terug moeten naar de menselijke maat. ‘Kijk niet steeds naar wat je medewerker fout doet, maar ga het gesprek aan. Denk eens na hoe je wil dat anderen met jou omgaan. En ga zo met je medewerkers om.’ Ook directies moeten kritischer kijken wie ze in een managementfunctie zetten. Snoek: ‘Is het iemand die anderen kan laten groeien? Of is het iemand die uit is op macht en anderen wil kleineren? Als managers en medewerkers niet open met elkaar kunnen praten, dan zit je in een strijdmodel. Heel ongezond.’

Mijn medewerkers zijn profvoetballers

‘Toen bij mij die knop omging, heb ik een fysiotherapeut ingeschakeld. We pakten het aan als bij profvoetballers. Die krijgen de ondersteuning die ze nodig hebben, zodat ze optimaal presteren tijdens de wedstrijd. In hun vrije tijd moeten ze kunnen ontspannen. In een bedrijf is dat niet anders. Zijn er thuis zorgen, dan nemen ze dat me naar het werk. Dan kun je niet verwachten dat iemand optimaal functioneert.’

Vader voor je mensen zijn

‘Medewerkers wachten soms wel een jaar voordat ze een probleem durven aankaarten. Je moet dus zelf het initiatief nemen als je merkt dat een van je mensen ergens mee zit. Ik spreek wel eens ’s avonds thuis af bij een medewerker. Dan zeg ik: “Ik kom jou vanavond helpen. Zie mij dan niet als je baas, want dan werkt het niet.” Op zo’n moment zit ik in een andere rol. Je bent dan een beetje vader: je geeft grenzen aan, maar je bent ook zorgzaam en behulpzaam.’

Geef zelf ook eens een fout toe

‘Aan een ziekmelding – en dan heb ik het niet over een griepje – gaan eigenlijk altijd signalen vooraf. Wees daar alert op. Vertrouw op je intuïtie en ga zo snel mogelijk in gesprek. Stel je het uit, dan wordt het probleem groter. Ik zeg dan bijvoorbeeld: “Kom eens even bij me zitten. Wat is er nou eigenlijk aan de hand?” Ik vraag door naar de thuissituatie. Of iemand dat wil, heeft natuurlijk alles te maken met vertrouwen. Dat bouw je op door je zelf ook open te stellen en bijvoorbeeld eens een fout toe te geven. De ander kan dat dan ook makkelijker. Ben je eenmaal in gesprek, dan blijkt de oplossing vaak dichterbij dan je dacht. En als iemand dan weer opknapt, geeft dat mij een gelukkig gevoel.’

Lees alle wet- en regelgeving rondom ziekteverzuim in het nieuwe e-book Wegwijs in Arbeidsvoorwaarden van Centraal Beheer. Kosteloos te downloaden via de onderstaande link.

Download Wegwijs in Arbeidsvoorwaarden